Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK Magasinet KLASSISK logo
Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK
Magasinet KLASSISK logo

PLADENYT

»Oh, ord, du ord, hvor du svigter mig!«

10/10-17
 | Magasinet KLASSISK pladenyt
Listen over operaer fra det forrige århundrede, der har fået en fast plads i repertoiret, er kort, og Arnold Schönbergs ufuldendte ‘Moses og Aron’ (1932) har aldrig været i nærheden af komme iblandt dem. Den revolutionerende komponist gjorde det heller ikke nemt for operahusene at sælge varen: Værket er skrevet med tolvtoneteknik, så det er krævende at lytte til og at indstudere for det vigtige kor, der repræsenterer Israels folk, og tredje akt er efterladt knap nok påbegyndt. Schönberg lagde arbejdet med partituret på hylden næsten to årtier, før han døde.
Pariseroperaen har taget kæmpeopgaven på sig og brugt et helt år på at indstudere værket om de to profeter. Schönbergs vinkel på den bibelske historie er Moses som menneske og de kvaler, han går igennem. Hans bror Aron spilles af en tenor, Moses selv ytrer sig med såkaldt sprechgesang. Han synger altså ikke, hvilket instruktør Romeo Castellucci forklarer skyldes hans sidste sætning: »Oh, ord, du ord, hvor du svigter mig!«.
Tolvtonemusikkens rygte som fortænkt mener produktionens dirigent, Philippe Jordan, at man bør revurdere. »For mig er Schönberg både impressionist og ekspressionist og ikke en kold, analytisk komponist«, siger Jordan, der har tilstræbt en wienersk og ikke tør, akademisk lyd.
Schönberg: Moses og Aron | BelAir BAC136

Magasinet KLASSISK nyheder

Læs også: Ny chefdirigent til Wiens Staatsoper er fundet

Magasinet KLASSISK nyhedsbrev

FLERE PLADENYHEDER

Korværker i fin form | Magasinet KLASSISK pladenyt

Korværker i fin form

Vi var heldige, da kordirigenten Paul Hillier slog sig ned i Danmark, og han bor her stadig.

Skønhed & grusomhed sammen | Magasinet KLASSISK pladenyt

Skønhed & grusomhed sammen

»Det uhørte ved den sene Abbado er, at han bringer kunst, natur, ånd, elegance, analytisk klarhed, skønhed og grusomhed sammen«

NYHEDER

Det Kgl. Teaters brug af eksternt orkester undersøges fortsat | Magasinet KLASSISK nyhed

Det Kgl. Teaters brug af eksternt orkester undersøges fortsat

»Noget tyder på, at teatret har betalt tre eller fire gange mere for det eksterne orkester, i forhold til hvad deres eget orkester kan gøre det for«, siger operagænger Suzanne Arup Veltzé.

ANMELDELSER

Saint-Saëns: Klaverkoncert nr. 3, Romain Decharmes (klaver), Malmö Symfoniorkester, dir. Marc Soustrot, Naxos 8.573477 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

En afdæmpet bryllupskage

En ny serie indspilninger af Saint-Saëns’ fem klaverkoncerter er undervejs fra Malmö.

ARTIKLER

Kurt Elling
»Hvis jeg ser, at der er nogen på første række, der er mindre opmærksomme så kan jeg overveje, okay, hvad er der brug for, at jeg foretager mig nu?«
Hilary Hahn, violinist

ANNONCER

Mogens Dahl Koncertsal

Magasinet KLASSISK abonnement