Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK Magasinet KLASSISK logo
Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK
Magasinet KLASSISK logo

PLADENYT

Lulu som voldtægtsoffer

26/07-17
 | Magasinet KLASSISK pladenyt
Det er en fryd at se, hvor ofte Alban Bergs geniale og krævende ‘Lulu’ bliver sat i scene i det nye årtusinde, og endda instrueret af de helt store kanoner. Selv den forsigtige Metropolitanopera opsætter den med jævne mellemrum, sidste år med den danske baryton Johan Reuter i operaens mandlige hovedparti, Dr. Schön, overfor den tyske koloratursopran Marlis Petersen i titelrollen. På en ny dvd gentager hun succesen i Den Bayerske Statsoperas nye iscenesættelse kreeret af den omdiskuterede Dmitri Tcherniakov. Det er ikke mindre end hendes niende opsætning af ‘Lulu’, så hun er ikke helt på bar bund, når hun tager opgøret med at nedtone femme fatale-siden af rollen, som længe har hængt fast i karaktertegningen. Marlis Petersen betoner, at Lulu ved operaens start kun er 15 år og derfor kun et barn, der har lært nogle tricks udi forførelsens kunst på gaden. I parentes bemærket har mindst én anden nyere opsætning også nedtonet Lulus sexappeal, nemlig Christof Loys bud, hvor hun fremstilles mere som voldtægtsoffer end man-eater. Med en labyrint af glas på scenen søger Tcherniakov at tydeliggøre relationerne mellem figurerne i plottet, der efter hans mening er for overlæsset. Dr. Schön, på München-dvd’en i skikkelse og røst af Bo Skovhus, synges af samme person som Lulus nemesis, Jack the Ripper, hvilket publikum ikke altid fanger, og andre roller i værket har forbindelser til hinanden.
Berg: Lulu | BelAir

Magasinet KLASSISK nyheder

Læs også: Powder Her Face | Operaanmeldelse

Magasinet KLASSISK nyhedsbrev

FLERE PLADENYHEDER

Først på pletten | Magasinet KLASSISK pladenyt

Først på pletten

Franske Joseph Bodin de Boismortier var noget af en stjerne og så god til at tjene penge, at mæceners støtte ikke var nødvendig.

Opiumsagtig effekt | Magasinet KLASSISK pladenyt

Opiumsagtig effekt

Umiddelbart virker en postminimalist og en ærkeromantiker som et umage par.

NYHEDER

Det Kgl. Teaters brug af eksternt orkester undersøges fortsat | Magasinet KLASSISK nyhed

Det Kgl. Teaters brug af eksternt orkester undersøges fortsat

»Noget tyder på, at teatret har betalt tre eller fire gange mere for det eksterne orkester, i forhold til hvad deres eget orkester kan gøre det for«, siger operagænger Suzanne Arup Veltzé.

ANMELDELSER

Fauré: Værker for cello og klaver, Andreas Brantelid (cello), Bengt Forsberg (klaver), BIS 2220 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Mesteren af sjælemættet underdrivelse

Gabriel Faurés to cellosonater beskrives ofte som de vrede værker, der blev trukket tilbage.

ARTIKLER

Kurt Elling
»Folk er generelt meget nysgerrige – og der bliver spillet så meget musik, vi har hørt så mange gange før, at publikum faktisk er tørstige efter noget andet«
Christina Åstrand, violinist

ANNONCER

Mogens Dahl Koncertsal

Magasinet KLASSISK abonnement