Tivoli Sommerklassisk 2019 Magasinet KLASSISK logo
Magasinet KLASSISK logo

PLADENYT

En dæmonisk Netrebko

03/01-19
En dæmonisk Netrebko | Magasinet KLASSISK pladenyt
I de senere år har meningerne vekslet, om divaen Anna Netrebkos nu mørkere stemme efter en børnefødsel og at være kommet på den anden side af de fyrre har gavnet hende som kunstner. Hendes lyriske side er tonet ned i valget af repertoire, og de store hits er ligeledes veget i baggrunden til fordel for eksempelvis Verdis sjældent opførte ‘Giovanna d’Arco’. Hun indspillede denne opera sammen med Plácido Domingo og Münchens Radioorkester i 2014 på cd, og nu er samme værk udkommet som dvd med et andet hold, fra La Scalas opsætning. Det er en opera, som La Scala ikke har vist en produktion af siden 1865, men som til gengæld fik æren af at åbne sæsonen i 2015. The Guardian kaldte premieren for en triumf.
»Anna Netrebko har aldrig været mere spændende, stærk i hele sin fulde rækkevidde, udsmykker præcist og elegant og udfører denne ukomfortable rolle med feberhed beslutsomhed«, meldte avisen.
Internetsiden Bachtrack fremhævede orkesterspillet anført af Riccardo Chailly som perfekt.
»Opnåelsen af ynde imponerede mig: på ethvert tidspunkt virkede orkestret som en sammenpresset fjeder parat til det næste spring frem i historien«. Librettoen ser anmelderen som vanskelig, hvilket instruktørparret Moshe Leiser and Patrice Caurier vælger at gøre noget ved med at ty til visuelle effekter.
»Den dæmoniske side af Jeannes syner er lavet, så det virker meget ægte, først med videoprojektioner, dernæst springer fysiske dæmoner op på scenen«. Bachtrack har også roserne fremme til Netrebko og hendes større tekstlige fokus, men aftenens højdepunkt blev leveret af barytonen Carlos Alvarez i rollen som Jeanne d’Arcs far i det øjeblik, hvor han anklager hende for hekseri.
Verdi: Giovanna d’Arco | Decca 0743967

Magasinet KLASSISK nyheder

Læs også: »Vi er en grådig forsamling | Interview Anna Netrebko

Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK

FLERE PLADENYHEDER

Punch og vitalitet | Magasinet KLASSISK pladenyt

Punch og vitalitet

Den danske dirigent Thomas Søndergård fortsætter sin Sibelius-færd med BBC National Orchestra of Wales.

Spøgelset og englen | Magasinet KLASSISK pladenyt

Spøgelset og englen

Den finske komponist Kaija Saariaho gør operagenren til sin egen ved at trække tempoet ned og gøre plothandlingen mindre vigtig.

NYHEDER

»Hans musik kendte ikke nogen grænser« | Magasinet KLASSISK nyhed

»Hans musik kendte ikke nogen grænser«

Pianist, komponist og dirigent André Previn, er død i sit hjem i New York, kun uger før sin 90-års fødselsdag.

90-årig dirigent river et år ud af kalenderen | Magasinet KLASSISK nyhed

90-årig dirigent river et år ud af kalenderen

Dirigentlegenden Bernard Haitink, som rundede 90 år i sidste uge, meddeler, at han tager et sabbatår i næste sæson.

John Adams får millionstor kulturpris | Magasinet KLASSISK nyhed

John Adams får millionstor kulturpris

Den amerikanske komponist John Adams får europæisk hæder samt 1,2 millioner kroner.

Kritik af operahuset La Scalas direktør | Magasinet KLASSISK nyhed

Kritik af operahuset La Scalas direktør

»Økonomiske muligheder af den her kaliber møder man ikke hver dag«, siger La Scalas direktør.

ANMELDELSER

Prokofiev: Symfoni nr. 2 og 3, State Academic Symphony Orchestra of Russia, dir. Vladimir Jurowski, Pentatone PTC 5186624 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Prokofievs ukendte symfonier

Det er svært ikke at lade sig fascinere af den konfliktfyldte verden, orkestret fremstiller.

Bellini: Norma, Sonya Yoncheva, Joseph Calleja m.fl., iscen. Àlex Ollé Opus Arte OA 1247 D | Magasinet KLASSISK anmeldelse

En religiøs pærevælling

Religionshadet får frie tøjler i denne opsætning af Bellinis opera ‘Norma’.

Thommissøn’s Easter, Musica Ficta, dir. Bo Holten, Dacapo 8.226188 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Åben mund og polypper

Der er ikke noget, der kan slå Musica Fictas nye cd med Luthersk musik.

J.S. Bach: Cellosuiterne Revisited,Toke Møldrup m.fl., Bridge Records 9503A/B | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Bach med skønhedspletter

Vi bliver ikke “skånet” for klaprende buelyde, snerrende strenge og raspende toner.

ARTIKLER

Mordet der ikke vil dø | Interview Michael Schønwandt | Magasinet KLASSISK

Mordet der ikke vil dø | Interview Michael Schønwandt

Nu sættes operaen om mordet på kong Erik Klipping op på Det Kongelige Teater for en ny generation af publikum. Forestillingen dirigeres af Michael Schønwandt, som har været betaget af ‘Drot og marsk’ i næsten et halvt århundrede.

»Det er nok den danske opera, der har størst mulighed for international gennemslags-kraft«
Michael Schønwandt, dirigent

ANNONCER

Skattegraveren | Dokumentaropera

Mogens Dahl Koncertsal

Skattegraveren | Dokumentaropera

Mogens Dahl Koncertsal