Klassiske Dage 2018 | Holstebro International Music Festival Magasinet KLASSISK logo
Klassiske Dage 2018 | Holstebro International Music Festival
Magasinet KLASSISK logo

PLADENYT

Eksperimenterende søgen

10/04-18
 | Magasinet KLASSISK pladenyt
Den danske kvartet We like We fortsætter sin eksperimenterende søgen på et nyt vinylalbum. Spændvidden er stadig stor i stilistisk og udtryksmæssig henseende i form af atmosfærisk sang, pulserende minimalisme, regnskovslyde, plads til både klassisk skønhed og mere hemmelighedsfulde stemninger. De fire musikere – Katinka Fogh Vindelev (stemme), Katrine Grarup Elbo (violin) Josefine Opsahl (cello) og Sara Nigard Rosendal (slagtøj) – er et skabende og improviserende kollektiv. Elementet af improvisation, og at medlemmerne ikke er kompositionsuddannede, gør deres kunst umiddelbar, men ikke mindre ambitiøs. Om det forrige We like We-album skrev Politiken: »Det dramatiske flyveniveau er faretruende højt, men intensiteten er imponerende intakt«.
We like We: Next to the Entire All | Sonic Pieces PATTERN005

Magasinet KLASSISK nyheder

Læs også: En selvsikker generation | Pladenyt

Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK

FLERE PLADENYHEDER

En af verdens bedste sopraner og performere | Magasinet KLASSISK pladenyt

En af verdens bedste sopraner og performere

Fra dansk side kan vi ikke være taknemmelige nok for fænomenet Barbara Hannigan.

Vrøvl & erotik | Magasinet KLASSISK pladenyt

Vrøvl & erotik

Det er få danske komponister, der i dag interesserer sig mere for mødet mellem tekst og toner end John Frandsen, som har adskillige operaer bag sig.

NYHEDER

Tæt løb i violinkonkurrence | Magasinet KLASSISK nyhed

Tæt løb i violinkonkurrence

Et enkelt point gjorde forskellen, da amerikanske Nancy Zhou løb med sejren foran tjekkiske Olga Sroubková.

ANMELDELSER

Mendelssohn: Violinkoncert og Symfoni nr. 5 Faust Heras-Casado Harmonia Mundi HMM 902325 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Mendelssohn nyfortolket

Med en violintone, der kan tangerer en sinustone, vælger Isabelle Faust af og til kun at tegne sin stemme som en streg i luften.

ARTIKLER

»Celloen er det mest ekspressive instrument i orkestret i hvilken som helst type musik«
Alisa Weilerstein, cellist

ANNONCER

Mozarts Requiem Trinitatis Kantori 2018

Magasinet KLASSISK abonnement

Mozarts Requiem Trinitatis Kantori 2018

Carl Nielsen International Competition 2019