Tivoli Sommerklassisk 2019 Magasinet KLASSISK logo
Magasinet KLASSISK logo

PLADENYT

Øst og vest støder sammen

13/02-18
Øst og vest støder sammen | Magasinet KLASSISK pladenyt
Fra at være blot en kolorit oven på havet af strygere og blæsere fandt slagtøjet endelig sin tid i det 20. århundrede. Den franske komponist Edgard Varése havde en baggrund som janitshar, og i hans ekstremt korte værkrække indtager slagtøj en prominent rolle herunder futuristisk inspirerede ʻIonisationʼ (1929-31), som her er arrangeret for seks musikere. Fra sirener, kastagnetter og en understrøm af puslende slaglyde over til et homogent klangbillede i Steve Reichs ʻMusic for Pieces of Woodʼ (1973) for fem gange træpinde (claves). Han skrev de tæt vævede klange efter et ophold i Ghana og ønskede at fjerne alt overflødigt. Musik af yderligere tre amerikanere optræder på albummet og er skabt under Anden Verdenskrig umiddelbart upåvirket af tumulten ude i verden. I Henry Cowells ʻPulseʼ støder øst og vest sammen i en venlig og legende ånd, Lou Harrison går på opdagelse i mexicansk-indiansk mytologi i sin ʻSong of Quetzalcoatlʼ, og John Cages ʻThird Constructionʼ er som en savanne på en hed dag med løvebrøl, cikader og meget andet. Med fra samme periode er også en Toccata af mexicaneren Carlos Chávez, der i to satser isolerer trommefamilier i henholdsvis skindbetrukne instrumenter, metallofoner og i tredje sats blander han hele arsenalet.
Ionisation: Percussion Music | Brilliant Classics 95134BR

Magasinet KLASSISK nyheder

Læs også: Kinesisk-amerikansk komponist vinder Pulitzerprisen i musik

Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK

FLERE PLADENYHEDER

Tilbage på sporet | Magasinet KLASSISK pladenyt

Tilbage på sporet

I anledning af hundredeåret for Leonard Bernsteins fødsel udkommer der tre symfonier med dirigent Antonio Pappano og Santa Cecilia Akademiets Orkester.

Tidens varmeste yngre pianist | Magasinet KLASSISK pladenyt

Tidens varmeste yngre pianist

Danmarksaktuelle Daniil Trifonov fortsætter ufortrødent i det brillante repertoire med Chopins klaverværker.

NYHEDER

Kritik af operahuset La Scalas direktør | Magasinet KLASSISK nyhed

Kritik af operahuset La Scalas direktør

»Økonomiske muligheder af den her kaliber møder man ikke hver dag«, siger La Scalas direktør.

Kritik af operahuset La Scalas direktør | Magasinet KLASSISK nyhed

Kritik af operahuset La Scalas direktør

»Økonomiske muligheder af den her kaliber møder man ikke hver dag«, siger La Scalas direktør.

90-årig dirigent river et år ud af kalenderen | Magasinet KLASSISK nyhed

90-årig dirigent river et år ud af kalenderen

Dirigentlegenden Bernard Haitink, som rundede 90 år i sidste uge, meddeler, at han tager et sabbatår i næste sæson.

Joshua Bell får stor tysk festivalpris | Magasinet KLASSISK nyhed

Joshua Bell får stor tysk festivalpris

Den amerikanske violinist Joshua Bell modtager Glashütte Prisen ved dette års udgave af festivalen Dresdner Musikfestspiele.

ANMELDELSER

Prokofiev: Symfoni nr. 2 og 3, State Academic Symphony Orchestra of Russia, dir. Vladimir Jurowski, Pentatone PTC 5186624 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Prokofievs ukendte symfonier

Det er svært ikke at lade sig fascinere af den konfliktfyldte verden, orkestret fremstiller.

Thommissøn’s Easter, Musica Ficta, dir. Bo Holten, Dacapo 8.226188 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Åben mund og polypper

Der er ikke noget, der kan slå Musica Fictas nye cd med Luthersk musik.

J.S. Bach: Cellosuiterne Revisited,Toke Møldrup m.fl., Bridge Records 9503A/B | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Bach med skønhedspletter

Vi bliver ikke “skånet” for klaprende buelyde, snerrende strenge og raspende toner.

Bellini: Norma, Sonya Yoncheva, Joseph Calleja m.fl., iscen. Àlex Ollé Opus Arte OA 1247 D | Magasinet KLASSISK anmeldelse

En religiøs pærevælling

Religionshadet får frie tøjler i denne opsætning af Bellinis opera ‘Norma’.

ARTIKLER

»Der er ikke noget, hvor jeg siger: Det der gør jeg bare ikke« | Interview Susanne Elmark | Magasinet KLASSISK

»Der er ikke noget, hvor jeg siger: Det der gør jeg bare ikke« | Interview Susanne Elmark

Herhjemme er hun ikke for fin til folkelige koncerter, men i udlandet høster Susanne Elmark succes med sangpartier, der er nær umulige at lære og ofte er ekstreme i udtrykket. Nu debuterer hun på Staatsoper Berlin.

»Abrahamsen havde fundet sin egen stemme – en skandinavisk fantasi over den europæiske romantik tilført en vindblæst og snebleget kvalitet«
Andrew Mellor

ANNONCER

Skattegraveren | Dokumentaropera

Mogens Dahl Koncertsal

Skattegraveren | Dokumentaropera

Mogens Dahl Koncertsal