Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK Magasinet KLASSISK logo
Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK
Magasinet KLASSISK logo

PLADENYT

»Oh, ord, du ord, hvor du svigter mig!«

10/10-17
 | Magasinet KLASSISK pladenyt
Listen over operaer fra det forrige århundrede, der har fået en fast plads i repertoiret, er kort, og Arnold Schönbergs ufuldendte ‘Moses og Aron’ (1932) har aldrig været i nærheden af komme iblandt dem. Den revolutionerende komponist gjorde det heller ikke nemt for operahusene at sælge varen: Værket er skrevet med tolvtoneteknik, så det er krævende at lytte til og at indstudere for det vigtige kor, der repræsenterer Israels folk, og tredje akt er efterladt knap nok påbegyndt. Schönberg lagde arbejdet med partituret på hylden næsten to årtier, før han døde.
Pariseroperaen har taget kæmpeopgaven på sig og brugt et helt år på at indstudere værket om de to profeter. Schönbergs vinkel på den bibelske historie er Moses som menneske og de kvaler, han går igennem. Hans bror Aron spilles af en tenor, Moses selv ytrer sig med såkaldt sprechgesang. Han synger altså ikke, hvilket instruktør Romeo Castellucci forklarer skyldes hans sidste sætning: »Oh, ord, du ord, hvor du svigter mig!«.
Tolvtonemusikkens rygte som fortænkt mener produktionens dirigent, Philippe Jordan, at man bør revurdere. »For mig er Schönberg både impressionist og ekspressionist og ikke en kold, analytisk komponist«, siger Jordan, der har tilstræbt en wienersk og ikke tør, akademisk lyd.
Schönberg: Moses og Aron | BelAir BAC136

Magasinet KLASSISK nyheder

Læs også: Ny chefdirigent til Wiens Staatsoper er fundet

Magasinet KLASSISK nyhedsbrev

FLERE PLADENYHEDER

Først på pletten | Magasinet KLASSISK pladenyt

Først på pletten

Franske Joseph Bodin de Boismortier var noget af en stjerne og så god til at tjene penge, at mæceners støtte ikke var nødvendig.

Steffani: Niobe Regina di Tebe | Magasinet KLASSISK pladenyt

Steffani: Niobe Regina di Tebe

I barokken sprøjtede det ud med operaer, som på det tidspunkt var en relativ ny genre. Der kom så stort et antal, at mange værker simpelthen er forsvundet for eftertiden.

NYHEDER

Hans og Grete på lossepladsen | Operaanmeldelse | Magasinet KLASSISK nyhed

Hans og Grete på lossepladsen | Operaanmeldelse

Opsætningen af Humperdincks eventyropera bliver reddet af kombinationen af uhygge og himmelsk skønhed.

ANMELDELSER

Sven-David Sandström: The Passion of St. John, Daniel Carlsson (kontratenor), Lars Møller (baryton), Mogens Dahl Kammerkor, Brooklyn Rider, Jens Bjørn-Larsen (tuba), dir. Mogens Dahl,  Exlibris 30186 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Lidelse uden smerte

Jesu lidelse bliver til sval meditation i mundene på kontratenoren Daniel Carlsson, baryton Lars Møller og Mogens Dahl Kammerkor.

ARTIKLER

Kurt Elling
»Allermest husker vi Kuhlau for musikken til operahaderen J.L. Heibergs skuespil ‘Elverhøj’«
Per Rask Madsen om Friedrich Kuhlau

ANNONCER

Mogens Dahl Koncertsal

Magasinet KLASSISK abonnement