Barenboim langer igen ud efter Israel | Magasinet KLASSISK nyhed
Wagner i Leipzig | Oper Leipzig 2017 Magasinet KLASSISK logo
Wagner i Leipzig | Oper Leipzig 2017
Magasinet KLASSISK logo

NYHED

Barenboim langer igen ud efter Israel

02/07-12
Barenboim langer igen ud efter Israel | Magasinet KLASSISK nyhed
I et interview bragt i tyske Spiegels onlineudgave gør den argentisk-israelske dirigent og pianist Daniel Barenboim igen op med den israelske stats forbud mod at opføre Wagner i landet. Barenboim har kæmpet i flere år for at bryde forbuddet og gør i interviewet gældende, at den israelske regerings modvilje mod den tyske komponist er helt ude af proportion. I forlængelse heraf lufter han også sine markante holdninger til konflikten og fredsprocessen i mellemøsten.

Nok var Wagner antisemit, men…
Baggrunden for det israelske Wagner-forbud er komponistens kendte antisemitisme og den kendsgerning, at han var Hitlers yndlingskomponist. Barenboim anerkender dette men kritiserer samtidig, at det bliver misbrugt til at politisere den officielle israelske erindring om holocaust. Om Wagner og hans åbenlyse antisemitisme har Barenboim tidligere udtalt at komponisten som person var uhyrlig og foragtelig, og at hans holdninger er svære at forene med hans musik, som er både ædel og generøs. I Israel medvirker statens forbud til at fastholde Wagner som uløseligt forbundet med nazismen, men Barenboim mener, at det er tid til at befri Wagners værker for denne vægt. "Der er formentligt mange i Israel, der tror, at Wagner, som døde i 1883, levede i Berlin i 1942 og var gode venner med Hitler", siger han.

Den fordrejede konflikt
Wagner-forbuddet er altså i Barenboims øjne baseret på en fordrejet historisk sammenhæng, et træk som kendetegner Israels position som sådan i den mellemøstlige konflikt. Han hævder, at Israel siden 60'erne har foretaget en fejlagtig og absurd kobling mellem europæisk antisemitisme og den palæstinensiske selvstændighedskamp. Palæstinsernes kamp er et oprør mod deres udvisning og ikke grundlæggende et antisemitisk korstog som de jødeforfølgelser, der historisk har hærget i Europa. Barenboim udtaler: "Der er ingen som helst forbindelse mellem det palæstinensiske problem og den europæiske anti-semitisme andet lige end at palæstinenserne nu forventes at betale for historiens synder."

Vi har brug for en psykiater, ikke politik og militær
Barenboim ser den mellemøstlige konflikt som et problem, der hverken kan løses politisk eller militært. "‪Det er en menneskelig konflikt, hvor to nationer er dybt overbevist om, at de har ret til samme stykke jord.‬ ‪Vi har ikke brug for en Mellemøstlig kvartet bestående af FN, russerne, europæerne og amerikanerne.‬ ‪Vi har brug for en psykiater‬", siger han til Speigel og fortsætter:"‪Jeg er sikker på, at der er mange israelere, som drømmer om at vågne op en dag for at se, at palæstinenserne er væk.‬ ‪Og at mange palæstinensere drømmer om at gå i seng om aftenen og vågne op næste morgen for at se, at israelerne er væk.‬ ‪Hvis en mand drømmer om at dele seng med Marilyn Monroe, er det hans klare ret.‬ ‪Men når han vågner må han erkende, at han er gift med en anden.‬"‬‬‬‬‬‬‬

Tekst: Michael Kjærgaard; foto: Uwe Arens/DG

Læs Spiegels interview med Barenboim

FLERE NYHEDER

Paganinis Stradivarius-kvartet på nye musikerhænder | Magasinet KLASSISK nyhed

Paganinis Stradivarius-kvartet på nye musikerhænder

»Nu er det vores tur til at nyde privilegiet og forhåbentlig genskabe den klang, som Paganini elskede så højt«.

Thomas Dausgaard til tops i USA | Magasinet KLASSISK nyhed

Thomas Dausgaard til tops i USA

Den danske dirigent rykker en podieplads op, når han overtager posten som chefdirigent for Seattle Symphony.

PLADENYT

»Oh, ord, du ord, hvor du svigter mig!« | Magasinet KLASSISK pladenyt

»Oh, ord, du ord, hvor du svigter mig!«

Pariseroperaens chefdirigent mener, at man bør revurdere tolvtonemusikkens rygte.

NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Læs nyhederne før de andre!

Hold dig ajour med det nyeste inden for opera og klassisk musik. Modtag vores gratis nyhedsbrev, der bliver udsendt ca. to gange om måneden.


ANMELDELSER

Gods & Monsters Nicholas Phan (tenor) og Myra Huang (klaver) AVIE AV 2368 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Gribende storytelling

Der flyver et par finker af panden, men man er aldrig i tvivl om, at der bliver fortalt historier.

ARTIKLER

Kurt Elling
»Med violin skal man i begyndelsen bruge et eller to år på at spille rigtigt; det er nemmere at starte på klaveret«
Nikolai Lugansky, pianist

ANNONCER

Magasinet KLASSISK abonnement

Mogens Dahl Koncertsal