Anmeldelse af John Adams' The Gospel According to the Other Mary | Magasinet KLASSISK nyhed
Nyhed
Anmeldelse af John Adams' The Gospel According to the Other Mary | Magasinet KLASSISK nyhed
07/06-12

Anmeldelse af John Adams' The Gospel According to the Other Mary

Solister, Los Angeles Filharmonikerne, L.A. Master Chorale, dirigent Gustavo Dudamel. Fredag den 1. juni i Los Angeles, USA.

Af Andrew Mellor

I Los Angeles løftede John Adams (foto) sidste weekend sløret for sit nye oratorium, ’The Gospel According to the Other Mary’. Forventningerne var høje, og resultatet, omfanget og udførelsen skuffede ikke. ’The Gospel’ er ikke perfekt, men indeholder bemærkelsesværdig musik og signalerer interessante udviklinger i Adams’ musikalske stil.
Værket smelter den bibelske passionsfortælling sammen med et spiddende billede af nutidens prøvelser – fattigdom, narkomisbrug, sexisme og undertrykkelsen af en særlig gruppe af kvinder, der forsøger at afhjælpe skaderne af dem. ’El Niño’ fra år 2000, Adams’ og librettist Peter Sellars’ nutidige fortælling om Jesu fødsel, er dets åbenlyse model og søsterværk.

Makkerparrets teknik med at kombinere velkendte og chokerende bibelhistorier med isolerede eksempler på uretfærdighed og overgreb giver et væld af musikalske og dramatiske muligheder. Men det medfører samtidig et problem – på trods af skønheden ved Sellars’ libretto og dets brillante buestruktur hen over hele værket – med den hyppighed, stykket pludselig skifter gear og udtryk. Det er min hovedanke mod ’The Gospel’: at for ofte kæmper Adams med at skrive flydende overgange, og at musikken føles strukturelt usammenhængende og sine steder svag.

’The Gospel’ indeholder nogle ret betagende lydlandskaber og effekter: korets improviserede mumlen og råben, den konstante klimten fra en cimbalom, en basguitar, der tilfører de vekslende strukturer en fascinerende, intens bund. Men selvbevidstheden tynger også ‘The Gospel’, særligt i 1. akt. Det føles, som om komponisten forsøger at undgå den tonale stil, som han har gjort til sin egen.
I de mere sikre passager er ’The Gospel’ fra Adams’ bedste hånd. Jeg hørte passager, som tager afsæt i hans ’Harmonielehre’ (komponistens manifest, når det gælder tonal musik) og ‘Son of a Chamber Symphony’, læg dertil en bredere harmonisk spændvidde. Der er flere magiske orkestermellemspil og stadig flere eksempler på dragende korkomposition.
De mest glædesstrålende passager i ‘The Gospel’ er dem, hvor vi med lethed glider ind i fascinerende, hjertelige teksturer, som har Bach-agtig klarhed samt Bruckner’sk retningsfornemmelse og klimaks. Ingen komponist i dag kan gøre det her som Adams, på trods af de nævnte indvendinger.

Udførelsen? Sangerne skabte masser af teater med desperate udbrud og bønfaldelser i denne koncertopførelse. L.A. Filharmonikerne spillede med mål, ømhed og fysisk nærvær under Gustavo Dudamel, men L.A. Master Chorale gjorde størst indvirkning med atmosfærisk og klarfarvet korsang, der altid var dramatisk.

’The Gospel’ virker som et værk, komponisten stadig arbejder på – især på grund af dets stærkeste sider og muligheden for at foretage klip, inden L.A.-holdet bringer det til Europa i 2013. 1. akt virker alt for lang, og den rørende sidste scene er ikke lang nok. Men selv med disse uperfektheder har Adams og Sellars skabt et værk, der ofte er ligeså spændende og bevægende som oratorier og passioner af Bach og Händel.
 
Nyhedsbrev

Gratis nyhedsbrev

Hold dig ajour med det nyeste inden for opera og klassisk musik. Modtag vores gratis nyhedsbrev, der bliver udsendt ca. to gange om måneden.

Flere Nyheder
Berliner Filharmonikerne på statslige hænder? | Magasinet KLASSISK nyhed 29/08-16

Berliner Filharmonikerne på statslige hænder?

Verdens bedste symfoniorkester går måske en fremtid i møde som statsligt finansieret ensemble. Byen og delstaten Berlin ligger i øjeblikket i forhandlinger med forbundsregeringens kulturminister, Monika Grütters, om, hvorvidt ansvaret for det offentlige tilskud til orkestret skal overgå fra dem og til staten.
Opera bygget på legoklodser | Magasinet KLASSISK nyhed 25/08-16

Opera bygget på legoklodser

»Der var mange ting, som jeg ikke brød mig om, men jeg ville gerne skrive en opera. Jeg syntes ikke, at udgangshistorien var særlig god, og så savnede jeg noget kærlighed.«, siger komponist Svend Hvidtfelt Nielsen, om sin musik til Aarhus Sommeroperas nye satsning.
Internationalt samarbejde bag ny dansk strygerfestival | Magasinet KLASSISK nyhed 24/08-16

Internationalt samarbejde bag ny dansk strygerfestival

‘New Music For Strings’ er navnet på en ny festival i Aarhus, der løber til den 30. august med deltagelse af flere internationale navne. Blandt dem finder man violinisterne Philip Setzer og Eugene Drucker fra Emerson String Quartet, og fra Danmark medvirker blandt andre komponist Simon Steen-Andersen.
Breaking the Waves som opera | Magasinet KLASSISK nyhed 22/08-16

Breaking the Waves som opera

Lars von Triers prisbelønnede drama får verdenspremiere som opera, når Opera Philadelphia i september opsætter komponisten Missy Mazzolis spritnye stykke med samme titel.
Dirigenter kårer de største symfonier | Magasinet KLASSISK nyhed 19/08-16

Dirigenter kårer de største symfonier

BBC Music Magazine afholder i september VM i Symfoni og kårer de 20 største symfonier. Ikke mindre end 151 dirigenter verden over, deriblandt Simon Rattle og Marin Alsop, har voteret og har givet deres bud på de største værker i musikhistorien.
KLASSISK ApS · Postboks 2517 · 2100 København Ø · Tlf.: +45 29 90 95 71 · E-mail: info@klassisk.org