Tivoli Sommerklassisk 2019 Magasinet KLASSISK logo
Magasinet KLASSISK logo

NYHED

Design til Rattles nye verdensklasse koncerthus afsløret

30/01-19
Design til Rattles nye verdensklasse koncerthus afsløret | Magasinet KLASSISK nyhed
Inde-ude-inde. Nogenlunde sådan lød prognosen for gennemførelsen af planen om at skabe en ny stor prestige-koncertsal, da Simon Rattle var på vej tilbage til England som ny chefdirigent for London Symphony Orchestra i 2017. Det stort anlagte projekt kuldsejlede i 2016, efter den engelske regering trak en lovet finansiering, men fik nyt liv igen, da bystyret i London gik ind med 21 millioner kroner til byggeprojektering og udvikling af en forretningsplan. Velviljen rakte endda til, at bystyret også stillede med en byggegrund klos op ad orkestrets nuværende koncerthus, The Barbican.

Med den nye økonomiske grund under fødderne har London Symphony Orchestra, The Barbican og Guildhall School of Music & Drama nu offentliggjort tegninger og forretningsplanen for det nye koncerthus, Centre for Music i London. Huset, der er tegnet af arkitekterne Diller Scofidio + Renfro, skal være mødested for både optræden og uddannelse på tværs af de musikalske genrer. Herudover skal komplekset rumme kontorområder til erhverv, der skal være med til at betale omkostningerne til opførelse og drift, så man ikke bliver afhængig af løbende offentlig støtte. Udgiften til byggeprojektet anslås til ca. 2,5 milliard kroner.

De mange penge skal finansieres af private donationer, og gruppen bag projektet imødegår dermed kritiske røster, der mener, at det lige nu ikke er et velvalgt tidspunkt at opføre et nyt kulturbyggeri til flere milliarder. Til det svarer projektets kransekagefigur, Simon Rattle, spidst:
»Lige nu er aldrig et godt tidspunkt at gøre noget som helst nyt. Det her er jo ikke noget vi gør for offentlige midler, men noget vi betaler selv i forsøget på at gøre en forskel«.

Direktøren for The Barbican, Nicholas Kenyon, henviser til, hvordan de langt dyrere europæiske koncerthuse, der senest er opført i Paris og Hamborg, har skabt en øget efterspørgsel på musikoplevelser.
»Elbfilharmonien er blevet et vartegn for Hamborg på samme måde, som Disney Hall blev for Los Angeles. Tænk på hvor meget Tate Modern i begyndelsen af årtusindet kom til at betyde for nutidens billedkunst. Vi kan gøre det samme for musikken i det 21. Århundrede«, siger han til The Guardian.

Bystyret har nu fundet 21 millioner kr. yderligere til den videre udvikling af projektet, der skønnes at tage et år. Hovedopgaven ligger i at få finansieringen endeligt på plads.

Foto: Diller Scofidio + Renfro

Magasinet KLASSISK nyheder

Læs også: Simon Rattle får måske alligevel sin nye koncertsal i London

Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER

Ingen Grammyer til danskerne | Magasinet KLASSISK nyhed

Ingen Grammyer til danskerne

Tøjet sad skarpt og forhåbningerne var høje inden søndag aftens Grammy-uddeling i Los Angeles.

Utzons operahus er steget voldsomt i værdi | Magasinet KLASSISK nyhed

Utzons operahus er steget voldsomt i værdi

Sydneys ikoniske operahus anslås i dag til at have en samlet værdi på ikke mindre end 30 milliarder kroner.

PLADENYT

Tjajkovskij ud af skabet | Magasinet KLASSISK pladenyt

Tjajkovskij ud af skabet

Tjajkovskijs forpinte dobbeltliv som skabshomoseksuel bliver mere end nogensinde integreret i Den Nederlandske Operas produktion af ‘Spar Dame’.

Skurken fylder mest | Magasinet KLASSISK pladenyt

Skurken fylder mest

Jonas Kaufmann bliver overstrålet af skurken, Iago, i skikkelse af italieneren Marco Vratogna i Covent Gardens nye ‘Otello’.

Grusomt oratorie | Magasinet KLASSISK pladenyt

Grusomt oratorie

Prokofievs partitur til denne film er ikke så kendt, da Stalin himself, som havde bestilt projektet, blev rasende over skildringen af sit forbillede Ivan den Grusomme.

Mozarts længsler og begær | Magasinet KLASSISK pladenyt

Mozarts længsler og begær

»Mozart kunne udtrykke længslen og begæret og smerten ved menneskelig væren og følte det så nemt«, siger Nikolaj Znaider.

BESTIL NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Bliv opdateret!

Ved du, hvad der sker på #MeToo-fronten i det klassiske musikliv, eller hvem der løber med de store priser?


ANMELDELSER

Thommissøn’s Easter, Musica Ficta, dir. Bo Holten, Dacapo 8.226188 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Åben mund og polypper

Der er ikke noget, der kan slå Musica Fictas nye cd med Luthersk musik.

Thommissøn’s Easter, Musica Ficta, dir. Bo Holten, Dacapo 8.226188 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Åben mund og polypper

Der er ikke noget, der kan slå Musica Fictas nye cd med Luthersk musik.

J.S. Bach: Cellosuiterne Revisited,Toke Møldrup m.fl., Bridge Records 9503A/B | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Bach med skønhedspletter

Vi bliver ikke “skånet” for klaprende buelyde, snerrende strenge og raspende toner.

Bellini: Norma, Sonya Yoncheva, Joseph Calleja m.fl., iscen. Àlex Ollé Opus Arte OA 1247 D | Magasinet KLASSISK anmeldelse

En religiøs pærevælling

Religionshadet får frie tøjler i denne opsætning af Bellinis opera ‘Norma’.

ARTIKLER

Midt imellem de levende og døde | Interview Patricia Petibon | Magasinet KLASSISK

Midt imellem de levende og døde | Interview Patricia Petibon

Mød den franske operasanger Patricia Petibon, der debuterer som Violetta i ‘La Traviata’ ved operaen i Malmø i november.

»Vi lever i en underlig tid, der har glemt alt det egentlige – vi har helt glemt at trække vejret«
Patricia Petibon

ANNONCER

Mogens Dahl Koncertsal



Mogens Dahl Koncertsal