Tivoli Sommerklassisk 2019 Magasinet KLASSISK logo
Magasinet KLASSISK logo

NYHED

Skandalekoncert: Jonas Kaufmann i Elbfilharmonien

24/01-19
Skandalekoncert: Jonas Kaufmann i Elbfilharmonien | Magasinet KLASSISK nyhed
Noget gik helt galt ved Elbfilharmoniens to-års jubilæumskoncert. Tre ellers sikre publikumskort fejlede i midten af januar, da hele verdens favorittenor Jonas Kaufmann skulle synge ‘Lied von der Erde’ af tyskernes yndlingskomponist, Mahler, i Hamborgs nærmest skamroste nye koncertsal. Men aftenen skulle vise, at skønt Elbfilharmonien er umådelig populær, så er den højt berømmede store sal åbenbart ikke lige velegnet til al slags musik.

Lyden ved Kaufmanns optræden var nemlig så dårlig, at publikum enten skiftede pladser midt i koncerten eller udvandrede under højlydt buh’en, fordi de ikke kunne høre sangeren på de bagerste pladser, skriver Hamburger Abendblatt.

Kaufmann er ikke den eneste sanger, der har haft udfordringer i Elbfilharmoniens store sal. Dagen forinden var den også gal, da den svenske sopran Nina Stemme skulle synge salen op foran NDR Orchester i et sangudvalg fra Wagners ‘Ragnarok’. Det lader til, at koncertrum og sceneudformning ikke er videre vokalvenlige for de mange pladser bag arenascenen.

Overfor Hamburger Abendblatt kritiserer Kaufmann akustikken i den store sal og forstår godt, hvis tilhørerne på bagscenepladserne har følt sig som et andenklasses koncertpublikum. Ifølge tenoren er der truffet et elendigt materialevalg til de 10.000 lydpaneler, der beklæder vægge og loft i den store sal. Efter hans mening ville træ have givet en varmere og mere blød lyd. Han foreslår derfor Elbfilharmonien, at man etablerer en drejescene til brug ved mindre koncertformater til fordel for pladserne bag scenen.

Ved et efterfølgende krisemøde med Kaufmann forsøgte koncertarrangør Burkhard Glashoff og Elbfilharmoniens direktør Christoph Lieben-Seutter at glatte ud efter den nedslående oplevelse. Efter mødet gav Glashoff denne forklaring på, hvorfor aftenen ikke blev en god oplevelse for publikum på pladserne bag scenen:
»Det skyldtes til dels en ikke-ideel balance mellem orkesteret og solisten. Måske viser aftenen også, at et så følsomt og usædvanligt orkesterværk som ‘Lied von der Erde’ ikke er særlig velegnet til Elbfilharmonien«.

Foto: Julian Hargreaves / Sony Classical

Magasinet KLASSISK nyheder

Læs også: Jonas Kaufmann har rolledebut i ‘Flagermusen’

Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER

Svimlende blokfløjtespil og stønnende sang | Koncertanmeldelse | Magasinet KLASSISK nyhed

Svimlende blokfløjtespil og stønnende sang | Koncertanmeldelse

Paul Hilliers fødselsdagskoncert bød på en rejse ud i hjørnerne af vestlig musik.

Ingen Grammyer til danskerne | Magasinet KLASSISK nyhed

Ingen Grammyer til danskerne

Tøjet sad skarpt og forhåbningerne var høje inden søndag aftens Grammy-uddeling i Los Angeles.

PLADENYT

Mozarts længsler og begær | Magasinet KLASSISK pladenyt

Mozarts længsler og begær

»Mozart kunne udtrykke længslen og begæret og smerten ved menneskelig væren og følte det så nemt«, siger Nikolaj Znaider.

Skurken fylder mest | Magasinet KLASSISK pladenyt

Skurken fylder mest

Jonas Kaufmann bliver overstrålet af skurken, Iago, i skikkelse af italieneren Marco Vratogna i Covent Gardens nye ‘Otello’.

Grusomt oratorie | Magasinet KLASSISK pladenyt

Grusomt oratorie

Prokofievs partitur til denne film er ikke så kendt, da Stalin himself, som havde bestilt projektet, blev rasende over skildringen af sit forbillede Ivan den Grusomme.

Mozarts længsler og begær | Magasinet KLASSISK pladenyt

Mozarts længsler og begær

»Mozart kunne udtrykke længslen og begæret og smerten ved menneskelig væren og følte det så nemt«, siger Nikolaj Znaider.

BESTIL NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Få nyhederne før de andre!

Gratis koncert- og operaanmeldelser, nyheder om tendenser og op- og nedture i den klassiske musikverden.


ANMELDELSER

Bellini: Norma, Sonya Yoncheva, Joseph Calleja m.fl., iscen. Àlex Ollé Opus Arte OA 1247 D | Magasinet KLASSISK anmeldelse

En religiøs pærevælling

Religionshadet får frie tøjler i denne opsætning af Bellinis opera ‘Norma’.

Thommissøn’s Easter, Musica Ficta, dir. Bo Holten, Dacapo 8.226188 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Åben mund og polypper

Der er ikke noget, der kan slå Musica Fictas nye cd med Luthersk musik.

Bellini: Norma, Sonya Yoncheva, Joseph Calleja m.fl., iscen. Àlex Ollé Opus Arte OA 1247 D | Magasinet KLASSISK anmeldelse

En religiøs pærevælling

Religionshadet får frie tøjler i denne opsætning af Bellinis opera ‘Norma’.

Prokofiev: Symfoni nr. 2 og 3, State Academic Symphony Orchestra of Russia, dir. Vladimir Jurowski, Pentatone PTC 5186624 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Prokofievs ukendte symfonier

Det er svært ikke at lade sig fascinere af den konfliktfyldte verden, orkestret fremstiller.

ARTIKLER

Midt imellem de levende og døde | Interview Patricia Petibon | Magasinet KLASSISK

Midt imellem de levende og døde | Interview Patricia Petibon

Mød den franske operasanger Patricia Petibon, der debuterer som Violetta i ‘La Traviata’ ved operaen i Malmø i november.

»Vi lever i en underlig tid, der har glemt alt det egentlige – vi har helt glemt at trække vejret«
Patricia Petibon

ANNONCER

Mogens Dahl Koncertsal



Mogens Dahl Koncertsal