Magasinet KLASSISK logo
Magasinet KLASSISK logo

NYHED

Salzburgs påskefestival: »Vi aner ikke, hvad der foregår«

04/01-19
Salzburgs påskefestival: »Vi aner ikke, hvad der foregår« | Magasinet KLASSISK nyhed
Der er knas på de indre ledelseslinjer i Salzburgs traditionsrige påskefestival. Årsagen er udnævnelsen af Nikolaus Bachler (foto), nuværende kunstnerisk chef for Bayerische Staatsoper, til kommende kommerciel direktør og senere også ansvarlig for festivalens kunstneriske ledelse.

»Det glæder mig, at vi, i kombination med Staatskapelle Dresden under Christian Thielemanns fremragende kunstneriske ledelse, har sikret kursen for påskefestivalens fremtid. Og jeg er sikker på, at påskefestivalen med dette ledelsesteam vil leve op til dens ry som en unik festival med fremragende produktioner«, lød det fra den tilfredse borgmester i Salzburg, Wilfried Haslauer, i forbindelse med udnævnelsen.

Men noget tyder på, at han har gjort regning uden vært. Christian Thielemann, som er festivalens kunstneriske leder i dag, er nemlig ikke ligeså vild med ansættelsen af Bachler som borgmesteren.

Den østrigske avis, Salzburger Nachrichten, har offentliggjort en korrespondance fra Thielemann til festivalens bestyrelsesformand, Sarah Wedl-Wilson. Her kan man blandt andet læse:
»Jeg har på forhånd gjort klart i flere breve og ved flere møder, at samarbejdet med Hr. Nikolaus Bachler om påskefestivalen under ingen omstændigheder kan lade sig gøre. På mødet den 12. september var bestyrelsen alligevel ikke tilstrækkeligt informeret om min endelige afvisning af Bachler«.

Så kan det vist ikke siges tydeligere af dirigenten, der baserer sin afvisning på manglende tillid til den nye direktør.

Thielemann har angiveligt truet med at gå, hvis ansættelsen af Bachler fra 2020 bliver en realitet. Og det er en trussel med vægt bag. Udover titlen som kunstnerisk leder er han chefdirigent for Staatskapelle Dresden, Påskefestivalens husorkester, og dermed også for festivalen i praksis. Tilmed er han chefdirigent for Wagner Festspillene i Bayreuth og en af de mest betydningsfulde operadirigenter i verden.

Planen var ellers, at Bachler og Thielemann fra 2022 sammen skulle træffe alle beslutninger omkring programlægning og casting. Den plan ser ud til at være smuldret, og lige nu er alt usikkert.
»Vi aner ikke, hvad der foregår«, siger festivalens presseansvarlige, Martin Riegler til avisen.

Foto: Markus Jans

Magasinet KLASSISK nyheder

Læs også: Esa-Pekka Salonen forlader sit “livstidsorkester”

Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER

Violinist dropper L.A. Phil til fordel for socialt arbejde | Magasinet KLASSISK nyhed

Violinist dropper L.A. Phil til fordel for socialt arbejde

Førsteviolinist hos Los Angeles Philharmonics, Vijay Gupta, tog en beslutning der overraskede mange.

Operakompagni lokker unge med gratis billetter | Magasinet KLASSISK nyhed

Operakompagni lokker unge med gratis billetter

Med det operahuset selv kalder »et jordskælvfremkaldende initiativ« satser English National Opera i London nu benhårdt på de unge.

PLADENYT

Skurken fylder mest | Magasinet KLASSISK pladenyt

Skurken fylder mest

Jonas Kaufmann bliver overstrålet af skurken, Iago, i skikkelse af italieneren Marco Vratogna i Covent Gardens nye ‘Otello’.

Skurken fylder mest | Magasinet KLASSISK pladenyt

Skurken fylder mest

Jonas Kaufmann bliver overstrålet af skurken, Iago, i skikkelse af italieneren Marco Vratogna i Covent Gardens nye ‘Otello’.

Tjajkovskij ud af skabet | Magasinet KLASSISK pladenyt

Tjajkovskij ud af skabet

Tjajkovskijs forpinte dobbeltliv som skabshomoseksuel bliver mere end nogensinde integreret i Den Nederlandske Operas produktion af ‘Spar Dame’.

Grusomt oratorie | Magasinet KLASSISK pladenyt

Grusomt oratorie

Prokofievs partitur til denne film er ikke så kendt, da Stalin himself, som havde bestilt projektet, blev rasende over skildringen af sit forbillede Ivan den Grusomme.

BESTIL NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Bliv opdateret!

Ved du, hvad der sker på #MeToo-fronten i det klassiske musikliv, eller hvem der løber med de store priser?


ANMELDELSER

Prokofiev: Symfoni nr. 2 og 3, State Academic Symphony Orchestra of Russia, dir. Vladimir Jurowski, Pentatone PTC 5186624 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Prokofievs ukendte symfonier

Det er svært ikke at lade sig fascinere af den konfliktfyldte verden, orkestret fremstiller.

J.S. Bach: Cellosuiterne Revisited,Toke Møldrup m.fl., Bridge Records 9503A/B | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Bach med skønhedspletter

Vi bliver ikke “skånet” for klaprende buelyde, snerrende strenge og raspende toner.

Thommissøn’s Easter, Musica Ficta, dir. Bo Holten, Dacapo 8.226188 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Åben mund og polypper

Der er ikke noget, der kan slå Musica Fictas nye cd med Luthersk musik.

Prokofiev: Symfoni nr. 2 og 3, State Academic Symphony Orchestra of Russia, dir. Vladimir Jurowski, Pentatone PTC 5186624 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Prokofievs ukendte symfonier

Det er svært ikke at lade sig fascinere af den konfliktfyldte verden, orkestret fremstiller.

ARTIKLER

Midt imellem de levende og døde | Interview Patricia Petibon | Magasinet KLASSISK

Midt imellem de levende og døde | Interview Patricia Petibon

Mød den franske operasanger Patricia Petibon, der debuterer som Violetta i ‘La Traviata’ ved operaen i Malmø i november.

»Ingen af os er meget analytiske om, hvordan vi spiller til en koncert – vi vil gerne føres derhen, hvor vi ender, automatisk«
Jacob La Cour, cello

ANNONCER

DFDS Operacruise 2019

Stilling som Operachef for Bergen Nasjonale Opera 2018

DFDS Operacruise 2019

Stilling som Operachef for Bergen Nasjonale Opera 2018