Tivoli Sommerklassisk 2019 Magasinet KLASSISK logo
Magasinet KLASSISK logo

NYHED

Arvinger hævder retten til Ravels ‘Bolero’

29/12-18
Arvinger hævder retten til Ravels ‘Bolero’ | Magasinet KLASSISK nyhed
Arvinger til en påstået medkomponist af Ravels ‘Bolero’ kræver nu rettighederne - og dermed også muligheden for massiv royalty indtjening - til orkesterværket, som ellers blev ‘public domain’ i 2016, skriver avisen Le Figaro. Man anslår, at værket siden premieren i 1928 har indtjent mere end 750 millioner kroner i royalties. Alene siden 1960 har værket genereret op mod 400 millioner kroner. ‘Bolero’ bliver spillet hver 15. minut på verdensplan.

Arvingerne til Alexandre Benois, den russiske maler og dekoratør der lavede scenografien til den ballet, ‘Bolero’ blev skrevet til, har indledt en retssag mod den franske sammenslutning af forfattere, komponister og musikforlæggere (SACEM) for at få bedstefaderen anerkendt som medkomponist til værket. Sammenslutningen har to gange tidligere afvist et lignende krav, men børnebørnene til Benois har siden indsamlet flere beviser, som angiveligt styrker deres sag.

Rettighederne til ‘Bolero’ udløb 1. maj 2016. Værket blev derefter frit tilgængeligt, og der skal ikke længere betales royalties til de tidligere rettighedshavere. Skulle det mod forventning lykkes for sagsøgerne at komme igennem ophavsrettens kringelkroge og med nye juridiske spidsfindigheder vinde sagen, vil det betyde, at værkbeskyttelsen forlænges til 2031, skriver Le Figaro. Sagen skal for retten i februar.

Magasinet KLASSISK nyheder

Læs også: Ravel museum lukket under mystiske omstændigheder

Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER

»Hans musik kendte ikke nogen grænser« | Magasinet KLASSISK nyhed

»Hans musik kendte ikke nogen grænser«

Pianist, komponist og dirigent André Previn, er død i sit hjem i New York, kun uger før sin 90-års fødselsdag.

Kritik af operahuset La Scalas direktør | Magasinet KLASSISK nyhed

Kritik af operahuset La Scalas direktør

»Økonomiske muligheder af den her kaliber møder man ikke hver dag«, siger La Scalas direktør.

PLADENYT

Skurken fylder mest | Magasinet KLASSISK pladenyt

Skurken fylder mest

Jonas Kaufmann bliver overstrålet af skurken, Iago, i skikkelse af italieneren Marco Vratogna i Covent Gardens nye ‘Otello’.

Grusomt oratorie | Magasinet KLASSISK pladenyt

Grusomt oratorie

Prokofievs partitur til denne film er ikke så kendt, da Stalin himself, som havde bestilt projektet, blev rasende over skildringen af sit forbillede Ivan den Grusomme.

Skurken fylder mest | Magasinet KLASSISK pladenyt

Skurken fylder mest

Jonas Kaufmann bliver overstrålet af skurken, Iago, i skikkelse af italieneren Marco Vratogna i Covent Gardens nye ‘Otello’.

Mozarts længsler og begær | Magasinet KLASSISK pladenyt

Mozarts længsler og begær

»Mozart kunne udtrykke længslen og begæret og smerten ved menneskelig væren og følte det så nemt«, siger Nikolaj Znaider.

BESTIL NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Bliv opdateret!

Ved du, hvad der sker på #MeToo-fronten i det klassiske musikliv, eller hvem der løber med de store priser?


ANMELDELSER

Bellini: Norma, Sonya Yoncheva, Joseph Calleja m.fl., iscen. Àlex Ollé Opus Arte OA 1247 D | Magasinet KLASSISK anmeldelse

En religiøs pærevælling

Religionshadet får frie tøjler i denne opsætning af Bellinis opera ‘Norma’.

Thommissøn’s Easter, Musica Ficta, dir. Bo Holten, Dacapo 8.226188 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Åben mund og polypper

Der er ikke noget, der kan slå Musica Fictas nye cd med Luthersk musik.

J.S. Bach: Cellosuiterne Revisited,Toke Møldrup m.fl., Bridge Records 9503A/B | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Bach med skønhedspletter

Vi bliver ikke “skånet” for klaprende buelyde, snerrende strenge og raspende toner.

Prokofiev: Symfoni nr. 2 og 3, State Academic Symphony Orchestra of Russia, dir. Vladimir Jurowski, Pentatone PTC 5186624 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Prokofievs ukendte symfonier

Det er svært ikke at lade sig fascinere af den konfliktfyldte verden, orkestret fremstiller.

ARTIKLER

»Der er ikke noget, hvor jeg siger: Det der gør jeg bare ikke« | Interview Susanne Elmark | Magasinet KLASSISK

»Der er ikke noget, hvor jeg siger: Det der gør jeg bare ikke« | Interview Susanne Elmark

Herhjemme er hun ikke for fin til folkelige koncerter, men i udlandet høster Susanne Elmark succes med sangpartier, der er nær umulige at lære og ofte er ekstreme i udtrykket. Nu debuterer hun på Staatsoper Berlin.

»Jeg føler, at det er meget adskilt, hvad der er privat og det, jeg bogstavelig talt skal lægge krop til scenisk«
Susanne Elmark, sopran

ANNONCER

Skattegraveren | Dokumentaropera

Mogens Dahl Koncertsal

Skattegraveren | Dokumentaropera

Mogens Dahl Koncertsal