Tivoli Sommerklassisk 2019 Magasinet KLASSISK logo
Magasinet KLASSISK logo

NYHED

Derfor stemmer orkestrene efter oboen

09/07-18
Derfor stemmer orkestrene efter oboen | Magasinet KLASSISK nyhed
Orkestermusikerne og publikum har indtaget deres pladser, og lyset dæmpes. Den første tone, du hører inden koncerten, er det sprøde ‘A’ fra oboen, inden resten af instrumenterne stemmer i. Hvorfor? Ganske enkelt fordi orkestret bruger oboens ‘A’ til at stemme efter, når de skal ramme kammertonen. De store symfoniorkestre har mange traditioner, og en af dem gælder denne stemmepraksis, hvor oboen spiller den helt afgørende rolle.

Det er der flere forklaringer på. Først og fremmest skiller oboens gennemtrængende klang sig ud fra resten af instrumenterne, så det er nemt for de andre musikere at høre den. Oboens ‘A’ var historisk set også en mere pålidelig kilde at stemme efter i forhold til de gamle strygerinstrumenter med tarmstrenge, som vaklede mere i stemningen end nutidens stålstrenge.

Tidernes skiftende orkesterbesætninger har også spillet en rolle. De forskellige træ- og messingblæsere er kommet og gået i forskellige perioder, men oboen har vist sig som den mest holdbare blæser og er derfor blevet standardinstrumentet, der stemmes efter med få undtagelser. Hvis en komponist har ønsket at udskifte oboen med klangen fra en blødere klarinet, stemmer man efter den i stedet. Og hvis orkestret spiller med et instrument med faststemte toner (typisk et klaver), stemmes der ud fra det.

En obo kan ligesom andre instrumenter intonere tonen højt og lavt, og derfor benytter de fleste oboister en elektronisk tuner for at ramme kammertonen præcist som ønsket. Noget de fleste moderne orkestre også gør. Men selv hos dem er det ofte oboistens opgave at tænde og slukke for den elektroniske tuner.

Foto: Per Morten Abrahamsen / DR

Magasinet KLASSISK nyheder

Læs også: Nye violiner lyder bedre end antikke | Ny forskning

Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER

Kritik af operahuset La Scalas direktør | Magasinet KLASSISK nyhed

Kritik af operahuset La Scalas direktør

»Økonomiske muligheder af den her kaliber møder man ikke hver dag«, siger La Scalas direktør.

Joshua Bell får stor tysk festivalpris | Magasinet KLASSISK nyhed

Joshua Bell får stor tysk festivalpris

Den amerikanske violinist Joshua Bell modtager Glashütte Prisen ved dette års udgave af festivalen Dresdner Musikfestspiele.

PLADENYT

Grusomt oratorie | Magasinet KLASSISK pladenyt

Grusomt oratorie

Prokofievs partitur til denne film er ikke så kendt, da Stalin himself, som havde bestilt projektet, blev rasende over skildringen af sit forbillede Ivan den Grusomme.

Den anden side af medaljen | Magasinet KLASSISK pladenyt

Den anden side af medaljen

Ny portræt-dvd viser forskellige sider af medaljen inklusiv det hårde rejseliv, når man optræder ved omkring 120 koncerter årligt.

Tjajkovskij ud af skabet | Magasinet KLASSISK pladenyt

Tjajkovskij ud af skabet

Tjajkovskijs forpinte dobbeltliv som skabshomoseksuel bliver mere end nogensinde integreret i Den Nederlandske Operas produktion af ‘Spar Dame’.

Grusomt oratorie | Magasinet KLASSISK pladenyt

Grusomt oratorie

Prokofievs partitur til denne film er ikke så kendt, da Stalin himself, som havde bestilt projektet, blev rasende over skildringen af sit forbillede Ivan den Grusomme.

BESTIL NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Vær på forkant!

Hold dig ajour med det nyeste inden for opera og klassisk musik. Bestil vores ugentlige nyhedsbrev.


ANMELDELSER

Bellini: Norma, Sonya Yoncheva, Joseph Calleja m.fl., iscen. Àlex Ollé Opus Arte OA 1247 D | Magasinet KLASSISK anmeldelse

En religiøs pærevælling

Religionshadet får frie tøjler i denne opsætning af Bellinis opera ‘Norma’.

Bellini: Norma, Sonya Yoncheva, Joseph Calleja m.fl., iscen. Àlex Ollé Opus Arte OA 1247 D | Magasinet KLASSISK anmeldelse

En religiøs pærevælling

Religionshadet får frie tøjler i denne opsætning af Bellinis opera ‘Norma’.

J.S. Bach: Cellosuiterne Revisited,Toke Møldrup m.fl., Bridge Records 9503A/B | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Bach med skønhedspletter

Vi bliver ikke “skånet” for klaprende buelyde, snerrende strenge og raspende toner.

Prokofiev: Symfoni nr. 2 og 3, State Academic Symphony Orchestra of Russia, dir. Vladimir Jurowski, Pentatone PTC 5186624 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Prokofievs ukendte symfonier

Det er svært ikke at lade sig fascinere af den konfliktfyldte verden, orkestret fremstiller.

ARTIKLER

Mordet der ikke vil dø | Interview Michael Schønwandt | Magasinet KLASSISK

Mordet der ikke vil dø | Interview Michael Schønwandt

Nu sættes operaen om mordet på kong Erik Klipping op på Det Kongelige Teater for en ny generation af publikum. Forestillingen dirigeres af Michael Schønwandt, som har været betaget af ‘Drot og marsk’ i næsten et halvt århundrede.

»Abrahamsen havde fundet sin egen stemme – en skandinavisk fantasi over den europæiske romantik tilført en vindblæst og snebleget kvalitet«
Andrew Mellor

ANNONCER

Skattegraveren | Dokumentaropera

Mogens Dahl Koncertsal

Skattegraveren | Dokumentaropera

Mogens Dahl Koncertsal