Tivoli Sommerklassisk 2019 Magasinet KLASSISK logo
Magasinet KLASSISK logo

NYHED

Inciterende flamenco | Reportage

11/05-18
Inciterende flamenco | Reportage | Magasinet KLASSISK nyhed
En børnekoncert med spansk tema morede og fascinerede med formidling af højeste karat uden at gå på kompromis med musikalsk kvalitet.

Af Per Rask Madsen


»I Spanien hedder de alle sammen det samme som i Danmark eller det samme som grøntsager«, betror værten Mathias Hammer sit publikum, der sidder på gulvet helt op til scenen i Helleruplund Kirke og deres familie på bænkene længere bag.
Vores vært er klædt som tyrefægter og har børnenes fulde opmærksomhed. Vi sidder alle med vifter, som blev udleveret ved indgangen - der bliver jo varmt “her” sydpå.
Mathias Hammer præsenterer hver enkelt af koncertens musikindslag eller taler med de to spanske gæstemusikere om, hvad vi nu skal høre. Han introducerer lidt kækt cellisten ved at trække et glas asier frem - ja, Asier Polo hedder musikeren søreme. Daniel del Pino demonstrerer et klaverstykke med et stærkt rytmisk præg, så vi godt kan høre, at musikken ikke er dansk. I voksne ører måske for stereotypt, men i børneører er det ramt helt plet at vise det netop sådan.
De to musikere spiller nogle kortere stykker, sammen og hver for sig, dagen efter skal de spille en ren voksenkoncert, ligeledes i Hellerup Kammermusikforenings regi. Man må lette på sombreroen over, at de også siger ja til at medvirke i ‘La Fiesta’, som børnekoncerten hedder.

Talende skulderblade
Bag os skridter en farlig flot senora med den rankeste ryg, skinnende mørkt hår og en prægtig påfugleagtig kjole. Hun når scenen og indtager den med gådefuld tavshed, ingen skotramp eller knaldende kastagnetter, men luften er tyk af forventning til hendes næste træk. Selene Muñoz roterer sin krop på måder, vi ikke tænkte muligt, hendes skulderblade næsten “taler”, hun svajer i kurver og mønstre, som kan minde om visse dyrs bevægelser. Den lydløse flamencodans er i pagt med Asier og Daniels toner og er noget af en seance, der fanger hele publikum - børn mellem tre og ti år, forældre og bedsteforældre.
Hver gang Selene er med i et nyt indslag, har hun klædt om til en endnu mere passioneret kjole - der er altid noget “udråbstegn” over hende.
Lidt senere finder vi ud af, at Selene er halvt dansk og hjertens gerne vil lære os en ting fra flamencoens verden, Hun viser nogle tricks med viften, og vi prøver at efterligne hendes håndledsbevægelser og andre finesser, der ser så nemt ud i hendes demonstration.

På skødet af cellisten
Asier og Daniel spiller korte stykker af komponister som Enrique Granados og Manuel de Falla, af tilpas varighed afstemt med børnenes koncentration, så de yngste kan være med næsten helt til slut. De to instrumenter får lov til at klinge flot i deres akustiske rigdom, en cello så tæt på er noget af en oplevelse: at høre strengene vibrere fulde af overtoner på en helt anden måde end for eksempel på mobiltelefonens flade lyd, at se Asier arbejde op og ned ad sit store instruments gribebræt og med den anden hånd betvinge cellobuen.
Hjem gik børn og voksne mætte af en totaloplevelse med dans, musik og festivitas, som vi sent glemmer.

Foto: PR

Magasinet KLASSISK nyheder

Læs også: Supersoniske wienere | Koncertanmeldelse

Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER

Et halvt ton kostumer stjålet fra opera | Magasinet KLASSISK nyhed

Et halvt ton kostumer stjålet fra opera

En international samproduktion af Puccinis opera ‘Turandot’ er kommet i alvorlig knibe på tøjfronten.

5.000 sider Verdi-skitser endelig tilgængelig | Magasinet KLASSISK nyhed

5.000 sider Verdi-skitser endelig tilgængelig

Et kæmpe arkiv af Verdis forkastede musikskitser og idéer bliver nu gjort tilgængelige for alle.

PLADENYT

Grusomt oratorie | Magasinet KLASSISK pladenyt

Grusomt oratorie

Prokofievs partitur til denne film er ikke så kendt, da Stalin himself, som havde bestilt projektet, blev rasende over skildringen af sit forbillede Ivan den Grusomme.

Skurken fylder mest | Magasinet KLASSISK pladenyt

Skurken fylder mest

Jonas Kaufmann bliver overstrålet af skurken, Iago, i skikkelse af italieneren Marco Vratogna i Covent Gardens nye ‘Otello’.

Grusomt oratorie | Magasinet KLASSISK pladenyt

Grusomt oratorie

Prokofievs partitur til denne film er ikke så kendt, da Stalin himself, som havde bestilt projektet, blev rasende over skildringen af sit forbillede Ivan den Grusomme.

Mozarts længsler og begær | Magasinet KLASSISK pladenyt

Mozarts længsler og begær

»Mozart kunne udtrykke længslen og begæret og smerten ved menneskelig væren og følte det så nemt«, siger Nikolaj Znaider.

BESTIL NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Vær på forkant!

Hold dig ajour med det nyeste inden for opera og klassisk musik. Bestil vores ugentlige nyhedsbrev.


ANMELDELSER

Thommissøn’s Easter, Musica Ficta, dir. Bo Holten, Dacapo 8.226188 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Åben mund og polypper

Der er ikke noget, der kan slå Musica Fictas nye cd med Luthersk musik.

Thommissøn’s Easter, Musica Ficta, dir. Bo Holten, Dacapo 8.226188 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Åben mund og polypper

Der er ikke noget, der kan slå Musica Fictas nye cd med Luthersk musik.

Bellini: Norma, Sonya Yoncheva, Joseph Calleja m.fl., iscen. Àlex Ollé Opus Arte OA 1247 D | Magasinet KLASSISK anmeldelse

En religiøs pærevælling

Religionshadet får frie tøjler i denne opsætning af Bellinis opera ‘Norma’.

Prokofiev: Symfoni nr. 2 og 3, State Academic Symphony Orchestra of Russia, dir. Vladimir Jurowski, Pentatone PTC 5186624 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Prokofievs ukendte symfonier

Det er svært ikke at lade sig fascinere af den konfliktfyldte verden, orkestret fremstiller.

ARTIKLER

Derfor lagde komponisten pennen i utide | Fokus Ufærdige operaer | Magasinet KLASSISK

Derfor lagde komponisten pennen i utide | Fokus Ufærdige operaer

Puccinis ‘Turandot’ er den mest kendte ufuldendte opera, men hvorfor kæmpede han så længe – og hvorfor er han langt fra alene om det?

»Ingen af os er meget analytiske om, hvordan vi spiller til en koncert – vi vil gerne føres derhen, hvor vi ender, automatisk«
Jacob La Cour, cello

ANNONCER

Mogens Dahl Koncertsal



Mogens Dahl Koncertsal