Tosca | Valdemar Slot 2018 Magasinet KLASSISK logo
Magasinet KLASSISK logo

NYHED

Orfeus i ægteskabskrise | Ny kammeropera

26/09-17
Orfeus i ægteskabskrise | Ny kammeropera | Magasinet KLASSISK nyhed
Nicolai Worsaaes kammeropera ʻNedstigningʼ, der har premiere i aften, er baseret på den tragiske myte om Orfeus og hans kone, men tager en overraskende drejning.

Splinter af barokmusik høres igennem detaljemylderet af støjlyde, der flimrer op imod melodiøs sang.
»Fragmenterne lyder som vanvid – et vanvittigt cirkus, som minder om den konflikt, der er i historien«, siger komponist Nicolai Worsaae.

Sammen med dramatikeren Julie Maj Jakobsen har han ændret på historien om den lyrespillende kong Orfeus, hvis hustru dør af slangebid. Via sang overtaler han Hades til at slippe hende fra dødsriget, men i ʻNedstigning – underverdenen tur-returʼ gør Eurydike flere kvaler end normalt.

»Vi har skabt en ægteskabskonflikt, hvor hun er ligeså meget med i, som han er. Det er næsten ʻScener fra et ægteskabʼ i Bergmansk forstand«, fortæller Nicolai Worsaae.

»De elsker hinanden, men forstår ikke hinanden. Han er en berømt sanger og synes, at det vil passe godt at have sådan en smuk muse som partner. Måske har han glemt kærligheden, og hun vil gerne have ham, som han tidligere var«, siger Worsaae.

ʻNedstigningʼ begynder ellers lykkeligt nok med, at Orfeus får hentet sin kone tilbage fra dødsriget. Nu skal de have deres liv tilbage.

»Men han har sunget sig hæs gennem mange timer, så der ikke er så meget tilbage af stemmen, hvilket irriterer hende grænseløst. Hun tvivler pludselig på hans kærlighed«, siger Nicolai Worsaae.

Til at tydeliggøre den ægteskabelige disharmoni er der i forestillingens lille instrumentalensemble også et clavichord, der med sine metalstrenge minder om en slags harpe, og den er i konflikt med strygernes lange toner.

ʻNedstigningʼ sker som et samarbejde med Figura Ensemble, som Worsaae er huskomponist for. Men hvorfor er det interessant for en yngre komponist at kaste sig over operagenren?
»Det handler om at have empati med nogle personer, som inspirerer til at skrive musik, animere følelser eller handlingsforløb.

ʻNedstigning – underverdenen tur-returʼ spiller den 26.-30. sept. på Takkelloftet, Operaen.

Foto: Søren Meisner

Magasinet KLASSISK nyheder

Læs også: Exodus | Folkevandring på stedet | Operaanmeldelse

Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER

Dansk tendens bekræftes af internationale tal | Magasinet KLASSISK nyhed

Dansk tendens bekræftes af internationale tal

»Forestillingen om at der ikke er nok kvindelige komponister, hører fortiden til«.

Empatiske mennesker får mere ud af musik | Ny forskning | Magasinet KLASSISK nyhed

Empatiske mennesker får mere ud af musik | Ny forskning

Hvis din evne til at indleve dig i andres glæde og sorg er veludviklet, så får du sandsynligvis også får mere ud af at lytte til musik.

PLADENYT

Hindemith med saft og kraft | Magasinet KLASSISK pladenyt

Hindemith med saft og kraft

Der kunne fare en djævel i Hindemith, som tidligt flirtede med ekspressionisme og påvirkninger fra jazz.

BESTIL NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Læs nyhederne før de andre!

Hold dig ajour med det nyeste inden for opera og klassisk musik. Modtag vores gratis nyhedsbrev, der bliver udsendt ca. to gange om måneden.


ANMELDELSER

Brahms: Klavertrioer Leonidas Kavakos Yo-Yo Ma Emanuel Ax Sony 88985407292 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

En supertrio er født

Kavakos & co doserer sentimentalitet og patos afmålt, så den smelter hjertet uden at virke omklamrende.

ARTIKLER

»Hvis alt bare kørte i smør hele tiden, ville det være røvkedeligt – musikken ville ikke være til at holde ud at høre på«
Jens Elvekjær, klaver

ANNONCER

Magasinet KLASSISK abonnement

Mogens Dahl Koncertsal