Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK Magasinet KLASSISK logo
Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK
Magasinet KLASSISK logo

NYHED

»Det var en mørk og stormfuld aften...« | KLASSISK koncertanmeldelse

22/02-17
»Det var en mørk og stormfuld aften...« | KLASSISK koncertanmeldelse | Magasinet KLASSISK nyhed
4 ud af 6 stjerner

Af Per Rask Madsen

Parringen af Mahlers mest bizarre værk og Abrahamsens ligeledes natteskumle orkesterstykker var et godt match i DR Byens fyldte Koncertsal torsdag aften.
En transparent, kort og gådefuld forret efterfulgt af et tungt og sammensat hovedmåltid, begge med lidt over hundrede m/k på scenen.
Chefdirigent Fabio Luisi havde et lynende sikkert greb om Abrahamsens lurende ‘Fire stykker for orkester’ med en timing, som i de mere urolige passager fik DR SymfoniOrkestret til at smælde som piskeslag. De mange statiske plateauer dvælede mysterioso under den 58-årige italieners ledelse.
Kender man Abrahamsens ‘Studier for klaver’ (1983), er det svært at tro, at de tre årtier senere orkesterstykker står på skuldrene af dem. Komponisten tager senromantikkens kæmpeorkester og skaber nattestemninger så tyste, at selv det mindste host flængede luften i Koncerthuset.

Tusmørket og de langsomt drivende skyer og skygger farvede landskabet til lurende og tvetydige fantomer. Koncentrationen hos orkestret var som en Tai Chi-mester. Hvad handlede dette antydningsvise skyggeværk egentlig om? 2. satsen blev gysende skinger og urolig, men ofte stod musikken stille og lod farvenuancer og tætheder changere ganske langsomt. Det kildrede sælsomt med DR SymfoniOrkestrets vågne opmærksomhed.

Mange dirigenter har slået korsets tegn for sig ved tanken om Mahlers 7, og værkets splittethed fremstod også tydeligt i Koncerthuset.
I 1904 færdiggjorde Mahler den tragiske 6. Symfoni og påbegyndte den næste i rækken. Han startede med 2. og 4. sats med betegnelserne nachtmusik inspireret af Rembrandts ‘Nattevagten’. Disse serenader åndede lyrisk med undertoner af en trussel. Mahler udvidede desuden det gigantiske orkester med guitar, mandolin og koklokker, hvoraf førstnævnte var vanskelige at høre i det ellers transparente lydbillede denne aften. Den ekspansive sørgemarch (1. sats, med en omfattende solo af tenorhorn smukt forløst ved koncerten). Her sprang Mahler pludselig tilbage til ånden fra sin foregående symfoni. Og forvirrende nok ender symfonien med en ustyrligt jublende 5. sats, som om intet af det forudgående var hændt. Mahler skulle have omtalt 7. Symfoni som sin mest muntre, og den tanke syntes Fabio Luisi at følge.

For mig ligger værkets hjerte i den hjemsøgende scherzo, som i gode indspilninger lever fuldt op til dens betegnelse som schattenhaft (skyggefuld), der hele tiden afbryder sig selv og resignerer eller vågner angstfuldt op. Men med Luisis højere tempo end det fliessend, nicht schnell, som Mahler foreskriver, og et lysere klangideal tog italieneren Mahler på ordet og lod ironien overskinne angsten, så en del af mørket blev fortrængt – hvilket desværre også gik ud over helhedsindtrykket af symfonien, så udsagnene på en måde føltes postulerede. Men virtuose, afbalancerede, velklingende og veloplagte var symfoniorkestret og Luisi unægtelig.

DR SymfoniOrkestret / Fabio Luisi
DR Koncerthuset 16.2.17
Mahlers 7. Symfoni og Hans Abrahamsens ‘Fire stykker for orkester’.

Foto: Per Morten Abrahamsen / DR

Magasinet KLASSISK nyheder

Læs også: Tænkt til et andet orkester i en anden koncertsal | KLASSISK koncertanmeldelse

Magasinet KLASSISK nyhedsbrev

FLERE NYHEDER

Bent Sørensen vinder Grawemeyer Prisen 2018  | Magasinet KLASSISK nyhed

Bent Sørensen vinder Grawemeyer Prisen 2018

Nu er det blevet Bent Sørensens tur til at vinde den prestigefulde amerikanske musikpris, der bliver uddelt af University of Louisville.

Billetskandale i La Scala | Magasinet KLASSISK nyhed

Billetskandale i La Scala

En medarbejder har solgt lavpris-billetter til La Scala Operaen til stærkt forhøjede priser på det sorte marked.

PLADENYT

»Oh, ord, du ord, hvor du svigter mig!« | Magasinet KLASSISK pladenyt

»Oh, ord, du ord, hvor du svigter mig!«

Pariseroperaens chefdirigent mener, at man bør revurdere tolvtonemusikkens rygte.

KONKURRENCE

Konkurrence | Magasinet KLASSISK

Vind ny dobbeltcd med Händels ‘Messias’

Vi udlodder et styk af Alphas nye udgivelse med Hervé Niquet og Le Concert Spirituel.


ANMELDELSER

Schubert: Die schöne Mullerin, Bo Skovhus (baryton), Stefan Vladar (klaver), Capriccio C5290 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Skovhus taber pusten

Selv om denne cd ikke er en førstevalgsindspilning af cyklussen, fortæller den om Skovhus’ kunst og vokale kvaliteter.

ARTIKLER

Kurt Elling
»Jeg har dirigeret ‘Götter-dämmerung’ og ‘Die Meistersinger von Nürnberg’, og jeg døde ikke af det, og jeg brød heller ikke sammen«
Joana Mallwitz, dirigent

ANNONCER

Mogens Dahl Koncertsal

Magasinet KLASSISK abonnement