Østerbro Kammermusikfestival 2019 Magasinet KLASSISK logo
Point Music Festival 2019 | Gothenburg  Symphony
Magasinet KLASSISK logo

NYHED

Det handler om kropsholdning

04/06-15
Det handler om kropsholdning | Magasinet KLASSISK nyhed
Forskere i Norge er i færd med at studere kropssproget hos en klassisk pianist for at undersøge, om Schuberts klaverværker lyder anderledes i dag end for 200 år siden. Projektet er sat i værk af stipendiat Christina Kobb fra Norges Musikkhøgskole, der har brugt de sidste fem år på at gennemgå lærebøger i klaverspil fra attenhundredtallet. Ud fra anvisningerne i bøgerne gengiver hun, hvordan Schubert og Beethoven lyder med den gamle spilleteknik og sammenligner det med moderne spilleteknik. Mozarteleven Johann Hummel skrev en af Wienertidens mest omfattende lærebøger i klaverspil som beskriver hvordan albuerne skal holdes tæt ind til kroppen, hænderne på skrå, og at tangenterne kun skal berøres med det yderste af fingrene. I dag lærer man helt modsat at albuerne skal ud til siden for at give en kraftigere og mere jævn klang.
"Den gamle Wiener-teknik, som jeg nu har rekonstrueret, skaber helt andre fraseringsmuligheder og et andet musikalsk fortolkningsrum end den nutidige teknik", siger Christina Kobb til forskningsmagasinet Apollon. Antagelsen er, at det er kropsbevægelserne, der skaber musikken, og at det er i gestikken, den musikalske erfaring dannes. Men det store spørgsmål er, om det overhovedet er muligt at bevise, at den gamle teknik giver et andet musikalsk udtryk end den nye.
"Vi vil finde detaljer i artikulationen. Hvert tangentnedslag er influeret af hvad du har gjort, og hvad du planlægger at gøre. Dette er ikke godt nok forstået i musikken," siger professor Rolf Inge Godøy, fra Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo, der hjælper Christina Kobb med at dokumentere de hørbare forskelle.

Foto: Ministry of Culture / Russian Federation
Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER

Mariss Jansons får Herbert von Karajan Prisen 2019 | Magasinet KLASSISK nyhed

Mariss Jansons får Herbert von Karajan Prisen 2019

»Karajan gjorde et utrolig dybt indtryk«, siger Mariss Jansons.

Carl Nielsen International Competition - opsamling og kommentarer | Magasinet KLASSISK nyhed

Carl Nielsen International Competition - opsamling og kommentarer

Den internationale musikpresse har fulgt konkurrencen nøje, og dens kunstneriske jury får ros for det nye format.

PLADENYT

Meget europæisk og meget dansk | Magasinet KLASSISK pladenyt

Meget europæisk og meget dansk

Wiener Filharmonikernes bånd til dansk musik bliver yderligere styrket med en udgivelse af Rued Langgaards symfoni nr. 2 og 6.

‘Hamlet’ som psykologisk thriller  | Magasinet KLASSISK pladenyt

‘Hamlet’ som psykologisk thriller

Australieren Brett Deans tag på stykket har fået en varm velkomst efter opsætninger i Glyndebourne og Adelaide.

Komponist og morder | Magasinet KLASSISK pladenyt

Komponist og morder

Tonesproget i ‘Gesualdo – Shadows’ er et væv af nutidigt og “gammelt” og udføres af Concerto Copenhagen på barokinstrumenter.

En mørk Mozart | Magasinet KLASSISK pladenyt

En mørk Mozart

I Mozarts ‘Lucio Silla’ er det altid er en udfordring at få teksten til at leve.

BESTIL NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Bliv opdateret!

Ved du, hvad der sker på #MeToo-fronten i det klassiske musikliv, eller hvem der løber med de store priser?


ANMELDELSER

Prokofiev: Symfoni nr. 2 og 3, State Academic Symphony Orchestra of Russia, dir. Vladimir Jurowski, Pentatone PTC 5186624 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Prokofievs ukendte symfonier

Det er svært ikke at lade sig fascinere af den konfliktfyldte verden, orkestret fremstiller.

Prokofiev: Symfoni nr. 2 og 3, State Academic Symphony Orchestra of Russia, dir. Vladimir Jurowski, Pentatone PTC 5186624 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Prokofievs ukendte symfonier

Det er svært ikke at lade sig fascinere af den konfliktfyldte verden, orkestret fremstiller.

J.S. Bach: Cellosuiterne Revisited,Toke Møldrup m.fl., Bridge Records 9503A/B | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Bach med skønhedspletter

Vi bliver ikke “skånet” for klaprende buelyde, snerrende strenge og raspende toner.

Bellini: Norma, Sonya Yoncheva, Joseph Calleja m.fl., iscen. Àlex Ollé Opus Arte OA 1247 D | Magasinet KLASSISK anmeldelse

En religiøs pærevælling

Religionshadet får frie tøjler i denne opsætning af Bellinis opera ‘Norma’.

ARTIKLER

»Der er ikke noget, hvor jeg siger: Det der gør jeg bare ikke« | Interview Susanne Elmark | Magasinet KLASSISK

»Der er ikke noget, hvor jeg siger: Det der gør jeg bare ikke« | Interview Susanne Elmark

Herhjemme er hun ikke for fin til folkelige koncerter, men i udlandet høster Susanne Elmark succes med sangpartier, der er nær umulige at lære og ofte er ekstreme i udtrykket. Nu debuterer hun på Staatsoper Berlin.

»Det er nok den danske opera, der har størst mulighed for international gennemslags-kraft«
Michael Schønwandt, dirigent

ANNONCER

Mogens Dahl Koncertsal



Mogens Dahl Koncertsal