Tivoli Sommerklassisk 2019 Magasinet KLASSISK logo
Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

»Der er ikke noget, hvor jeg siger: Det der gør jeg bare ikke« | Interview Susanne Elmark

28/02-19
»Der er ikke noget, hvor jeg siger: Det der gør jeg bare ikke« | Interview Susanne Elmark | Magasinet KLASSISK

Herhjemme er hun ikke for fin til folkelige koncerter, men i udlandet høster Susanne Elmark succes med sangpartier, der er nær umulige at lære og ofte er ekstreme i udtrykket. Nu debuterer hun på Staatsoper Berlin.

Af Per Rask Madsen

Afsindige roller er blevet et speciale for Susanne Elmark. Partier der kræver et øre uden lige og grænseløs tålmodighed, og som scenisk kommer langt ud i tovene og byder på komplekse karakterer. Store huse i udlandet har bud efter hendes specialistevner, aktuelt Staatsoper Berlin i en ny verdenspremiere af Jörg Widmanns ʻBabylon’ i en omarbejdet version, da urpremieren i 2012 (med en anden sopran i hovedpartiet) mødte panderynken. Jeg møder Susanne Elmark kort før jul i København, hvor en ny situation presser hende inden mødet med maestro Daniel Barenboim og det store produktionshold i den tyske hovedstad.

»Jeg føler, at det er meget adskilt, hvad der er privat og det, jeg bogstavelig talt skal lægge krop til scenisk«
Susanne Elmark, sopran

»Noderne bliver i øjeblikket skrevet om, så dem, jeg havde fået, må jeg skrotte. Så jeg skal i gang med at re-indstudere. De nye noder er ikke kommet endnu, selvom de skulle være sendt i november. Det er meget kritisk, når vi starter prøver om kun halvanden måned. Andre partier har jeg arbejdet med i ni måneder, før jeg syntes, at de sad ordentligt. Så det er en lidt speciel situation at skulle ned og arbejde med Barenboim og så ikke have fået noderne endnu«.
På trods af presset taler Susanne Elmark med ro i stemmen, så jeg føler mig overbevist om, at enderne nok skal mødes. Der er også noget uimponeret over hendes tonefald, når vi er inde på de forskellige meritter, hun har opnået i udenlandske operahuse, “been there, done that”. Som årgang 1968 er hun naturligvis også et sted i sin karriere, hvor erfaringen gør sig gældende. Men hun har stadig en ungdommelig lyst til at sige ja til halsbrækkende partier. Hvor Nattens Dronning i ʻTryllefløjten’ længe var hendes varemærke, er det i dag Marie i ‘Die Soldaten’ i Bernd Alois Zimmermanns modernistiske mesterværk fra 1960. Det har øget efterspørgslen på hende, og det har også ledt til, at komponisten ...


Babylon live
- 9. - 24. marts Staatsoper Unter den Linden, Berlin
Jörg Widmanns opera handler om sprogets begrænsninger og sproglig forvirring og foregår i det multikulturelle samfund i den forhistoriske, kulturelt avancerede storby Babylon. Bl.a. medvirker Mojca Erdmann, Charles Workman og Susanne Elmark, der synger partiet som kærligheds- og krigpræstinden Inanna.


MAGASINET KLASSISK NR. 52 | FEB. - APR. 2019 Magasinet KLASSISK nyheder Læs hele artiklen i
KLASSISK nr. 52
Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE MAGASINARTIKLER

Mordet der ikke vil dø | Interview Michael Schønwandt | Magasinet KLASSISK

Mordet der ikke vil dø | Interview Michael Schønwandt

Nu sættes operaen om mordet på kong Erik Klipping op på Det Kongelige Teater for en ny generation af publikum. Forestillingen dirigeres af Michael Schønwandt, som har været betaget af ‘Drot og marsk’ i næsten et halvt århundrede.

»Man klipper ikke i ‘Parsifal’, hvorfor så i Rossini?« | Interview Riccardo Muti | Magasinet KLASSISK

»Man klipper ikke i ‘Parsifal’, hvorfor så i Rossini?« | Interview Riccardo Muti

Riccardo Muti er blandt de sidste af den gamle maestroskole. Han holder arven fra Toscanini i hævd, afskyr at blive påduttet den autentiske bølges dogmer og finder sig ikke i nævenyttige operainstruktører. Citronen kunne godt presses mere, men Muti holder sig til nogle få toporkestre.

NYHEDER

Kritik af operahuset La Scalas direktør | Magasinet KLASSISK nyhed

Kritik af operahuset La Scalas direktør

»Økonomiske muligheder af den her kaliber møder man ikke hver dag«, siger La Scalas direktør.

»Hans musik kendte ikke nogen grænser« | Magasinet KLASSISK nyhed

»Hans musik kendte ikke nogen grænser«

Pianist, komponist og dirigent André Previn, er død i sit hjem i New York, kun uger før sin 90-års fødselsdag.

Joshua Bell får stor tysk festivalpris | Magasinet KLASSISK nyhed

Joshua Bell får stor tysk festivalpris

Den amerikanske violinist Joshua Bell modtager Glashütte Prisen ved dette års udgave af festivalen Dresdner Musikfestspiele.

Kritik af operahuset La Scalas direktør | Magasinet KLASSISK nyhed

Kritik af operahuset La Scalas direktør

»Økonomiske muligheder af den her kaliber møder man ikke hver dag«, siger La Scalas direktør.

BESTIL NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Få nyhederne før de andre!

Gratis koncert- og operaanmeldelser, nyheder om tendenser og op- og nedture i den klassiske musikverden.

ANMELDELSER

Prokofiev: Symfoni nr. 2 og 3, State Academic Symphony Orchestra of Russia, dir. Vladimir Jurowski, Pentatone PTC 5186624 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Prokofievs ukendte symfonier

Det er svært ikke at lade sig fascinere af den konfliktfyldte verden, orkestret fremstiller.

Bellini: Norma, Sonya Yoncheva, Joseph Calleja m.fl., iscen. Àlex Ollé Opus Arte OA 1247 D | Magasinet KLASSISK anmeldelse

En religiøs pærevælling

Religionshadet får frie tøjler i denne opsætning af Bellinis opera ‘Norma’.

J.S. Bach: Cellosuiterne Revisited,Toke Møldrup m.fl., Bridge Records 9503A/B | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Bach med skønhedspletter

Vi bliver ikke “skånet” for klaprende buelyde, snerrende strenge og raspende toner.

Thommissøn’s Easter, Musica Ficta, dir. Bo Holten, Dacapo 8.226188 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Åben mund og polypper

Der er ikke noget, der kan slå Musica Fictas nye cd med Luthersk musik.

ANNONCER

Skattegraveren | Dokumentaropera

Mogens Dahl Koncertsal

Skattegraveren | Dokumentaropera

Mogens Dahl Koncertsal