Point Music Festival 2019 | Gothenburg  Symphony Magasinet KLASSISK logo
Point Music Festival 2019 | Gothenburg  Symphony
Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

En naturkraft, der ikke kan bremses | Interview Lise Davidsen

24/09-18
En naturkraft, der ikke kan bremses | Interview Lise Davidsen | Magasinet KLASSISK

Lise Davidsens operastemme er af de helt store og sjældne. Ligeså meget pondus den har, ligeså ydmyg virker hun, og hun formår at stå fast over for hård konkurrence og albuer med rundsave på.

Af Per Rask Madsen

Hvor tidligt kan en stor operastemme opdages? Hvor mange af os bærer potentiale til at møjsommeligt opbygge og udfolde det kraftfulde instrument, som en stemme, der kan synge hen over et stort orkester, er? Jeg er vældig nysgerrig efter, hvornår Lise Davidsen opdagede, hvad hun en dag ville være i stand til vokalt – hvis man overhovedet kan sætte dato på sådan noget. Rygtet om den 31-årige herboende norske sopran er nået vidt og bredt ud, siden hun i 2015 vandt førsteprisen i Plácido Domingos sangkonkurrence Operalia, og vigtige internationale aviser følger hende opmærksomt.

»Jeg prøver at synge mig til respekt, vise, at jeg har min ret her, og så lader jeg de andre være i fred«
Lise Davidsen, sopran

Jeg fanger hende efter fyraften på telefonen i Aix-en-Provence, hvor hun er midt i prøveforløbet på en produktion af Richard Strauss’ opera ‘Ariadne på Naxos’.

Sårbar på scenen
Som teenager havde hun smag for at synge popmusik og musicals – opera kom ret sent ind i billedet. I gymnasiet bredte hun spektret ud, sang forskellige genrer, begyndte i pigekor og begyndte at finde barokmusik spændende. Men udviklingspotentialet anede hun intet om.
»Jeg var 2. sopran, mezzo, og det var musikken i sig selv, der talte til mig, snarere end jeg fokuserede på, hvilken stemmetype jeg havde«. Sikker på et talent i et vist omfang var Lise Davidsen imidlertid og blev optaget på Griegakademiet i Bergen.
Hvornår begyndte du at tænke, at du havde en stor stemme?
»Efter tre år i Bergen begyndte jeg i København, hvor min lærer Susanne Eken gjorde mig opmærksom på, at jeg havde en stemme ...



MAGASINET KLASSISK NR. 50 | SEPT. - OKT. 2018 Magasinet KLASSISK nyheder Læs hele artiklen i
KLASSISK nr. 50
Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK

FLERE MAGASINARTIKLER

»Der er ikke noget, hvor jeg siger: Det der gør jeg bare ikke« | Interview Susanne Elmark | Magasinet KLASSISK

»Der er ikke noget, hvor jeg siger: Det der gør jeg bare ikke« | Interview Susanne Elmark

Herhjemme er hun ikke for fin til folkelige koncerter, men i udlandet høster Susanne Elmark succes med sangpartier, der er nær umulige at lære og ofte er ekstreme i udtrykket. Nu debuterer hun på Staatsoper Berlin.

Interview: Stefan Herheim<br>Udgangspunktet er en aftale | Magasinet KLASSISK

Interview: Stefan Herheim
Udgangspunktet er en aftale

Instruktøren Stefan Herheim er kendt for at skabe overraskende nye bud på klassiske operaer. I forbindelse med opsætningen af Verdis ‘Siciliansk vesper’ på Operaen i København forklarer han hvorfor. Og at han altid tager udgangspunkt i musikken.

NYHEDER

Chailly forlænger med Lucerne Festivalorkester | Magasinet KLASSISK nyhed

Chailly forlænger med Lucerne Festivalorkester

»Jeg får mulighed for at fortsætte og gennemføre rejsen, der begyndte for 30 år siden«.

Mariss Jansons får Herbert von Karajan Prisen 2019 | Magasinet KLASSISK nyhed

Mariss Jansons får Herbert von Karajan Prisen 2019

»Karajan gjorde et utrolig dybt indtryk«, siger Mariss Jansons.

Berlinerne indvier sal i Alperne | Magasinet KLASSISK nyhed

Berlinerne indvier sal i Alperne

Berliner Filharmonikerne skal være med til at sætte alpeidyllen Andermatt på det kulturelle Europakort.

JoAnn Falletta årets kvinde i klassisk musik | Magasinet KLASSISK nyhed

JoAnn Falletta årets kvinde i klassisk musik

»Hun er en utrættelig forkæmper for kunstformen, ikke kun på podiet, men også på måder, der ikke altid er lige synlige for offentligheden«.

BESTIL NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Bliv opdateret!

Ved du, hvad der sker på #MeToo-fronten i det klassiske musikliv, eller hvem der løber med de store priser?

ANMELDELSER

Prokofiev: Symfoni nr. 2 og 3, State Academic Symphony Orchestra of Russia, dir. Vladimir Jurowski, Pentatone PTC 5186624 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Prokofievs ukendte symfonier

Det er svært ikke at lade sig fascinere af den konfliktfyldte verden, orkestret fremstiller.

J.S. Bach: Cellosuiterne Revisited,Toke Møldrup m.fl., Bridge Records 9503A/B | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Bach med skønhedspletter

Vi bliver ikke “skånet” for klaprende buelyde, snerrende strenge og raspende toner.

Bellini: Norma, Sonya Yoncheva, Joseph Calleja m.fl., iscen. Àlex Ollé Opus Arte OA 1247 D | Magasinet KLASSISK anmeldelse

En religiøs pærevælling

Religionshadet får frie tøjler i denne opsætning af Bellinis opera ‘Norma’.

Prokofiev: Symfoni nr. 2 og 3, State Academic Symphony Orchestra of Russia, dir. Vladimir Jurowski, Pentatone PTC 5186624 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Prokofievs ukendte symfonier

Det er svært ikke at lade sig fascinere af den konfliktfyldte verden, orkestret fremstiller.

ANNONCER

Mogens Dahl Koncertsal



Mogens Dahl Koncertsal