Magasinet KLASSISK logo
Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

Musikturist i London | Guide

19/09-18
Musikturist i London | Guide | Magasinet KLASSISK

Her er KLASSISKs guide til byens mange koncertsale, operahuse og kirker, så du kan danne dig et overblik, få fif til de bedste siddepladser og ikke mindst, hvad det koster, og hvor du skal købe billetter.

Det er med musikken som med museerne i London: Udbuddet er fuldstændig vidunderligt – og fuldstændig uoverskueligt. Man kan forsøgsvis orientere sig i webkalenderen timeout.com, men den er ikke komplet, ofte er det nemmere at gå direkte til websiderne for udvalgte koncertsteder eller ensembler.

»Undgå de billige billetter på gulvet i siderne, under balkonen, men køb roligt de billigste hele vejen rundt på balkonen«

Bortset fra det uoverskuelige udbud er det nemt at gå til klassisk koncert i London. Billetter købes over nettet, de fleste steder kan man nøjes med at vise billetten på sin mobil, der er offentlig transport til alt, og dresscode er ganske afslappet. Og så behøver det slet ikke at være så dyrt.

- Koncertsalene -
London har fem store symfoniorkestre, alle på højt internationalt niveau og meget ofte med dirigenter og solister fra den absolutte verdenselite. Paradoksalt nok er London til gengæld berygtet for ikke at have en ordentlig koncertsal til symfonisk musik. Det er nu noget af en overdrivelse, både Barbican Hall og Royal Festival Hall er glimrende koncertsale. Akustisk er de lidt tørre i det, men ringe er de bestemt ikke. Og man ser og hører rigtig godt overalt i begge sale.

Barbican Hall ligger i Barbican Centret med adskillige kulturtilbud samt restauranter og caféer, fordelt over flere etager og forskudte planer. Det giver en spændende publikumsoplevelse, men det kan også være lidt svært at finde rundt, så kom i god tid første ...



MAGASINET KLASSISK NR. 50 | SEPT. - OKT. 2018 Magasinet KLASSISK nyheder Læs hele artiklen i
KLASSISK nr. 50
Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE MAGASINARTIKLER

»Min Montagnana skal kæles for og lokkes frem« | Interview Alisa Weilerstein | Magasinet KLASSISK

»Min Montagnana skal kæles for og lokkes frem« | Interview Alisa Weilerstein

Elgars cellokoncert klæber til den amerikanske cellist Alisa Weilerstein, men hun kæmper for at vise andre sider.

MAN KAN GODT NØJES MED EN BØF | Magasinet KLASSISK

MAN KAN GODT NØJES MED EN BØF

JOSEPH CALLEJA, den maltesiske tenor, leverer varen. I New York, i Wien, i London. Kalenderen er fuldt booket fem år frem. Ind i mellem de store lyriske tenorroller står den på koncerter kloden rundt: 5-6 operaarier lagt sammen med orkestermellemspil og glaseret med neapolitana. Det er helt, som det skal være, siger tenoren selv. Hvem siger måske, man skal spise hele koen, fordi man har lyst til en bøf?

NYHEDER

Torsdagskoncerten fylder 85 og har det godt | Magasinet KLASSISK nyhed

Torsdagskoncerten fylder 85 og har det godt

Torsdagskoncerten har spillet løs siden september 1933, og har det - ifølge dem selv - bedre end nogensinde.

BESTIL NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Læs nyhederne før de andre!

Hold dig ajour med det nyeste inden for opera og klassisk musik. Modtag vores gratis nyhedsbrev, der bliver udsendt ca. to gange om måneden.

ANMELDELSER

Recurrence: ISO Project, Vol. 1 Daniel Bjarnason  Sono Luminus DSL-92213 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Kunsten koger i Island

Det er en uhyggelig og meget vellykket omgang Nordic Noir, hvor orkester og elektronik smelter sammen.

ANNONCER

Mozarts Requiem Trinitatis Kantori 2018

Magasinet KLASSISK abonnement

Mozarts Requiem Trinitatis Kantori 2018

Magasinet KLASSISK abonnement