Magasinet KLASSISK logo
Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

Hvorfor dirigerer kvinder ikke opera? | Tendens

09/11-17
Hvorfor dirigerer kvinder ikke opera? | Tendens | Magasinet KLASSISK

Den mandlige dominans på podiet i koncertsalen er gradvist ved at forsvinde, men sådan er det ikke i operahusene.

Af Andrew Mellor

I foråret sad jeg i Operaen og ventede på, at sceneforhænget skulle blive trukket til side inden første akt af Verdis ‘Macbeth’. Da lyset dæmpedes, og dirigenten dukkede op i orkestergraven, var der flere hoveder, som vendte sig.
»Det er en kvinde!«, udbrød kvinden, der sad ved siden af mig, og hendes forbløffelse var forståelig. Kvindelige dirigenter er et endnu mere sjældent syn i et operahus end i koncertsalen.

»Jeg har dirigeret ‘Götter-dämmerung’ og ‘Die Meistersinger von Nürnberg’, og jeg døde ikke af det, og jeg brød heller ikke sammen«
Joana Mallwitz, dirigent

»I går aftes blev jeg overrasket, da en kvinde skulle dirigere en Opera Holland Park-opsætning«, fortalte den London-baserede operaanmelder Alexandra Coghlan i juli, da jeg ringede til hende for at tale om emnet.

Ingen kvinder
I den indeværende sæson præsenterer symfoniorkestrene i Aalborg, Aarhus og Sønderjylland samt DR SymfoniOrkestret kvindelige dirigenter i deres abonnementsserier (DR byder endda på to). Det samme gør sig gældende hos symfoniorkestrene i Storbritannien, og City of Birmingham Symphony Orchestra indleder sågar sin anden sæson under en kvindelig chefdirigent.
Men på operafronten forholder det sig anderledes. Joana Mallwitz, der på effektiv vis dirigerede Den Kgl. Operas opsætning af ‘Macbeth’, vender dog tilbage til Holmen for at styre kapellet i opsætningen af Mozarts ‘Tryllefløjten’ denne vinter. Men man finder ingen kvindelige dirigenter hos Den Jyske Opera, Den Fynske Opera eller Den Ny Opera. Ingen af Storbritanniens tre fuldtidsoperakompagnier, uden for London, vil hyre kvinder til at stå i spidsen for deres hovedproduktioner. Og det samme gælder for Opéra de Paris og Deutsche Oper Berlin. I Covent Garden skal kun to ud af 26 opsætninger dirigeres af en kvinde.

Mandsstyret operaverden
Når man nærlæser sæsonprogrammerne hos verdens største operaselskaber, finder man faktisk ikke særlig mange kvindelige dirigenter. Kun en håndfuld kvinder har overhovedet haft en chefstilling i de store huse. Og lige for tiden er der ingen. Sian Edwards blev udnævnt til musikchef ved den engelske nationalopera i 1993, men hun trådte tilbage efter blot to år. Den australske dirigent Simone Young startede en tiårig periode som musikchef for Staatsoper Hamburg i 2005, efter at hun havde haft en lignende stilling i Opera Australia, som hun dog blev tvunget til ...



MAGASINET KLASSISK NR. 47 | NOV. 2017 - JAN. 2018 Magasinet KLASSISK nyheder Læs hele artiklen i
KLASSISK nr. 47
Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK

FLERE MAGASINARTIKLER

En naturkraft, der ikke kan bremses | Interview Lise Davidsen | Magasinet KLASSISK

En naturkraft, der ikke kan bremses | Interview Lise Davidsen

Lise Davidsens operastemme er af de helt store og sjældne. Ligeså meget pondus den har, ligeså ydmyg virker hun, og hun formår at stå fast over for hård konkurrence og albuer med rundsave på.

Tendens: Klassisk musik i medierne<br>Farvel til musikanmelderen | Magasinet KLASSISK

Tendens: Klassisk musik i medierne
Farvel til musikanmelderen

Den klassiske musikanmelder er ved at uddø. Færre aviser og medier bringer klassiske anmeldelser. Er det en naturlig udvikling eller et kulturtab?

NYHEDER

Torsdagskoncerten fylder 85 og har det godt | Magasinet KLASSISK nyhed

Torsdagskoncerten fylder 85 og har det godt

Torsdagskoncerten har spillet løs siden september 1933, og har det - ifølge dem selv - bedre end nogensinde.

BESTIL NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Læs nyhederne før de andre!

Hold dig ajour med det nyeste inden for opera og klassisk musik. Modtag vores gratis nyhedsbrev, der bliver udsendt ca. to gange om måneden.

ANMELDELSER

Puccini: La Bohème Malmö Opera dir. Christian Badea Naxos. 2.110385 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Bohème med svage led

Malmö-ensemblet har et par forholdsvis svage vokalled, der kun akkurat er deres partier voksne.

ANNONCER

Mozarts Requiem Trinitatis Kantori 2018

Magasinet KLASSISK abonnement

Mozarts Requiem Trinitatis Kantori 2018

Carl Nielsen International Competition 2019