Tivoli SommerKlassisk 2018 Magasinet KLASSISK logo
Tosca | Valdemar Slot 2018
Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

Den uheldige kosmopolit | Portræt Friedrich Kuhlau

02/11-17
Den uheldige kosmopolit | Portræt Friedrich Kuhlau | Magasinet KLASSISK

I samtiden var Friedrich Kuhlau en stor kanon i København, men han var livslangt udfordret af vanskelig økonomi og dårlige operatekster.

Af Per Rask Madsen

At Brahms satte pris på Kuhlau, ved vi blandt andet, fordi han i 1854 overvejede at lære fløjtespil, så han kunne spille duoer sammen med Clara Schumann. Selvom Kuhlaus eget instrument var klaveret – som udøvende musiker mestrede han ikke blæserinstrumenter – har få skrevet så meget fløjtemusik som han. Og sammen med hans klaversonatiner, som mange amatørpianister dengang og frem til i dag har været igennem, var de en god fast indtægt for ham.

»Allermest husker vi Kuhlau for musikken til operahaderen J.L. Heibergs skuespil ‘Elverhøj’«
Per Rask Madsen om Friedrich Kuhlau

Brahms lå også inde med partituret til Kuhlaus største triumf som operakomponist, eventyrhistorien ‘Lulu’ fra 1824. Men før vi dykker videre ned i dette nøgleværk i dansk guldalder, må vi se på, hvem den tysk-dansk komponist var.

Flygter til København
Friedrich Daniel Rudolph Kuhlau blev født den 11. september 1786 i byen Uelzen, 80 kilometer syd for Hamborg. De var en stor børneflok, og grundet farens stilling som militærmusiker flyttede familien en del rundt i det nordtyske. Farfaren havde haft en lignende ansættelse, og en onkel i Aalborg var organist, så Friedrich havde ikke musikken fra fremmede. Til gengæld var pengene små, og at han som 9-årig mistede synet på højre øje i en ulykke kunne ligne et ilde varsel for hans senere vekslende held i livet. I 1802 hedder bopælen Hamborg, hvor Friedrich oplever store værker og selv er stærkt engageret i sceniske opførelser samt i koncertsalen. Han er hovedsagelig selvlært, men bliver omkring 1806 undervist i musikteori af ...


Lulu live
- 14. jan. - 7. feb. Det Kgl. Teater, Gamle Scene.
- Historien om den orientalske prins Lulu, der vil befri den smukke prinsesse Sidi, som bliver holdt fanget af troldmanden Dilfeng.
- Instruktion ved Christian von Götz, Gert Henning-Jensen synger titelpartiet som Lulu og Dénise Beck er prinsessen Sidi.


MAGASINET KLASSISK NR. 47 | NOV. 2017 - JAN. 2018 Magasinet KLASSISK nyheder Læs hele artiklen i
KLASSISK nr. 47
Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE MAGASINARTIKLER

Gammel kærlighed ruster ikke | Tendens | Magasinet KLASSISK

Gammel kærlighed ruster ikke | Tendens

Det fysiske cd-salg falder, og samtidig accelererer streamingtjenesterne. Men hvad er op og ned i den nye verden af streaming?

Portræt: Cecilia Bartoli<br>BOBLER OG SYDER AF VITALITET | Magasinet KLASSISK

Portræt: Cecilia Bartoli
BOBLER OG SYDER AF VITALITET

CECILIA BARTOLI modtager den 16. juni Léonie Sonnings musikpris. Hun synger i få operaproduktioner, men sælger cd’er i millionvis. En gudsbenådet musiker, der har taget PR-skeen i egen hånd og ikke lader sig begrænse af, at hovedrollerne i standardrepertoiret ikke er skabt til hendes stemme.

NYHEDER

De dybe celloers nat | Koncertanmeldelse | Magasinet KLASSISK nyhed

De dybe celloers nat | Koncertanmeldelse

Hvad sker der, når man samler 16 af verdens bedste cellister på samme scene?

KONTAKT

Kontakt redaktionen | KLASSISK

Har du ris, ros eller spørgsmål - så kontakt os

Sende os en mail og du vil modtage svar via den e-mail du angiver.

ANMELDELSER

Hans Abrahamsen: Strygekvartet nr. 1-4 Arditti String Quartet Winter & Winter 910 242-2 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Fra glasklar til brutal

Ardittikvartetten spiller, så man både bliver ramt mellem ørerne og i mellemgulvet

ANNONCER

Carl Nielsen International Competition 2019