Tivoli Sommerklassisk 2018 Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

En hel verdens violindarling er tilbage | Interview Hilary Hahn

01/11-17
En hel verdens violindarling er tilbage | Interview Hilary Hahn | Magasinet KLASSISK

Der er ikke skyggen af koncept over den amerikanske violinvirtuos Hilary Hahn, hvilket bestemt ikke en kritikers drøm at skulle sætte ord, men til gengæld er hun musikelskerens drøm.

Af Michael Bo

Hilary Hahn er no-nonsense. Bare helt igennem no-nonsense.
Man kan nærmest glemme, hvor helt særlig og helt særligt gribende en performer hun er, så no-nonsense er hun også.
Hun er en af de musikere, som man godt kan gå og glemme lidt, hvis det er længe siden, man har hørt hende. Når man så hører hende, bebrejder man sig selv, at der er gået så længe siden sidst.
Visse andre violinister har noget, man kan slå sig på, eller en bølge af klang, man nærmest lidt skamfuldt kan ride med på. Nogle er strikt akademiske, andre er nogle små missekatte.

»Hvis jeg ser, at der er nogen på første række, der er mindre opmærksomme så kan jeg overveje, okay, hvad er der brug for, at jeg foretager mig nu?«
Hilary Hahn, violinist

Hilary Hahn er Hilary Hahn, og hun er selve sindbilledet på kunstnerisk integritet. Fra barnsben har hun spillet Bach »for at holde fast i min kunstneriske ærlighed«, har hun sagt.
Der er ikke skyggen af koncept over hende, intet forsøg er gjort på at appellere ind i særlige segmenter. Her på podiet står hun bare. Hun og Mozart, hun og Szymanowski, hun og Bach. Det er ikke nødvendigvis en kritikers drøm at skulle sætte ord på en kunstner, der ligesom smyger sig uden om, under og over ord og bare laver musik. Hilary Hahn er til gengæld en koncertgængers og musikelskers drøm.

Noget på spil
Jeg får fat på Hahn i Dallas, Texas. Det er formiddag hos hende, og hun skal øve og prøve op til en koncert om eftermiddagen. I aften skal hun flyve til Philadelphia, hvor hun har en masterclass i morgen. Hun er udhvilet og tjekket, andet ville også undre mig.
»Forleden spillede jeg for en hel sal i Philadelphia fuld af universitetsstuderende …«, siger hun uopfordret, nærmest som en hilsen, i hvert fald som noget der ligger hende allerforrest på sinde.
»Der var nok 2.000 unge mennesker, og de var inviteret gratis ind som led i koncertsalens...«


Hahn live
- 25. & 26. jan. Koncerthuset, Kbh., kl. 19.30
Sammen med den amerikanske dirigent Marin Alsop og DR SymfoniOrkestret spiller hun Prokofievs første violinkoncert. Aftenens program byder også på Sjostakovitjs Symfoni nr. 5.


MAGASINET KLASSISK NR. 47 | NOV. 2017 - JAN. 2018 Magasinet KLASSISK nyheder Læs hele artiklen i
KLASSISK nr. 47

FLERE MAGASINARTIKLER

Er dette engelsk operas redning? | Tendens Ny engelsk opera | Magasinet KLASSISK

Er dette engelsk operas redning? | Tendens Ny engelsk opera

Har de britiske komponister endelig genopdaget, hvor storslået operaformatet er med Thomas Adès’ tredje og bedste opera, som er aktuel på Holmen til marts?

Opera skal ramme direkte i solar plexus | Interview Peter Lodahl | Magasinet KLASSISK

Opera skal ramme direkte i solar plexus | Interview Peter Lodahl

Peter Lodahl er det seneste trumfkort, der forlader Den Kgl. Operas solistensemble. KLASSISK følger ham til prøve på ‘La bohème’, få dage før nyheden om hans karriereskift slipper ud.

NYHEDER

Engelsk cellist skriver hitliste-historie med sit debutalbum | Magasinet KLASSISK nyhed

Engelsk cellist skriver hitliste-historie med sit debutalbum

»Som klassisk cellist har jeg svært ved at tro på, at jeg rent faktisk er gået top tyve på hitlisten over popmusik«

KONTAKT

Kontakt redaktionen | KLASSISK

Har du ris, ros eller spørgsmål - så kontakt os

Sende os en mail og du vil modtage svar via den e-mail du angiver.

ANMELDELSER

Saint-Saëns: Klaverkoncert nr. 3, Romain Decharmes (klaver), Malmö Symfoniorkester, dir. Marc Soustrot, Naxos 8.573477 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

En afdæmpet bryllupskage

En ny serie indspilninger af Saint-Saëns’ fem klaverkoncerter er undervejs fra Malmö.

ANNONCER

Magasinet KLASSISK abonnement