Tivoli Sommerklassisk 2018 Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

»Opera er for alle« | Interview Elisabeth Linton

08/09-17
»Opera er for alle« | Interview Elisabeth Linton | Magasinet KLASSISK

Med Malmö Operas ansættelse af instruktør Elisabeth Linton rykker Øresundsregionen nok engang tættere sammen. Hun mener ikke, at teatrene ligger i konkurrence.

Tidligere på året satte den folkekære dansker Michael Bojesen sig i chefstolen hos Malmö Opera, og som højre hånd slutter Elisabeth Linton sig nu til huset som chefinstruktør og kunstnerisk rådgiver. Bojesen havde i 2012-16 markant succes med at åbne Copenhagen Opera Festivals døre mere op for nye lyttere, og Linton ligger sig i slipstrømmen af hans tilgang. Men hvorfor skal opera absolut være så folkeligt?

»Vi arbejder på at komme ud, hvor man virkelig ikke tænker, at dér kan opera også være«
Elisabeth Linton, Malmö Operaens chefinstruktør

»Michael har et motto, som jeg deler 120 procent, om at opera og klassisk musik er demokratisk og for alle«, siger Elisabeth Linton. »Nogle gange har den musik fået stemplet, at den er for en bestemt gruppe af mennesker, og at den er svær. Vi vil arbejde meget, meget hårdt på at understrege med måden, vi spiller, og hvor vi spiller, at opera er for alle. I gamle dage var opera virkelig folkets fornøjelse, og musik kan om noget gå i hjertet, uden at man skal kunne forstå nogle særlige ord«.

Men går man ikke for meget på kompromis med kunsten?
»Selvfølgelig skal man også pleje kernepublikummet, så de også bliver udfordret og får lækkerbidder«.
Før Bojesens tiltrædelse havde Malmö Opera også en inkluderende profil og spillede både opera og musical i huset. Teatret tager også på store turnéer i Skåneregionen med matinéforestillinger, og de aktiviteter vil Linton gerne fastholde.
»Michael har derudover en vision om mere opera på lastbil, så vi også …«



MAGASINET KLASSISK NR. 46 | SEPT. - OKT. 2017 Magasinet KLASSISK nyheder Læs hele artiklen i
KLASSISK nr. 46

FLERE MAGASINARTIKLER

Dirigenten der fik en chance til | Interview Mariss Jansons | Magasinet KLASSISK

Dirigenten der fik en chance til | Interview Mariss Jansons

Mariss Jansons er en inkluderende dirigent, som orkestermusikerne arbejder med og ikke for, og han presser sig selv hårdere end nogen anden for at opnå det bedste resultat.

ALLE VEJE FØRER TIL ’LA TRAVIATA’ ... | Magasinet KLASSISK

ALLE VEJE FØRER TIL ’LA TRAVIATA’ ...

Operakrise i Berlin: Byens tre operahuse mangler både penge, tilskuere og visioner, og Daniel Barenboim kritiseres for at forsømme sin ledelse af Staatsoper

NYHEDER

Daniel Harding dropper orkester | Magasinet KLASSISK nyhed

Daniel Harding dropper orkester

»At ændre jeres musikalske DNA ville være en destruktiv handling«.

KONTAKT

Kontakt redaktionen | KLASSISK

Har du ris, ros eller spørgsmål - så kontakt os

Sende os en mail og du vil modtage svar via den e-mail du angiver.

ANMELDELSER

Nørgård: Organ Book, Jens E. Christensen (orgel), Dacapo 6.220656 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Orgelet på vrangen

I Per Nørgårds kortfattede værker for orgel er mætningen af information så koncentreret, at de hver især rummer små universer.

ANNONCER

Magasinet KLASSISK abonnement

Mogens Dahl Koncertsal