Alagna er ingen Askepot | Interview Roberto Alagna | Magasinet KLASSISK
Wagner i Leipzig | Oper Leipzig 2017 Magasinet KLASSISK logo
Wagner i Leipzig | Oper Leipzig 2017
Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

Alagna er ingen Askepot | Interview Roberto Alagna

06/09-17
Alagna er ingen Askepot | Interview Roberto Alagna | Magasinet KLASSISK

I en alder af 54 år ser den fransk-sicilianske stjernetenor mere lakonisk på sin branche end nogensinde, men lidenskab er stadig løsenet.

Af Michael Bo

Tenorer har et ufortjent dårligt rygte. Okay, ofte ufortjent.
De er kendte for at være de mest forfængelige blandt sangere. Okay, der er lige koloratursopraner, men … De går kun op i klang og høje toner og ofrer altid gerne et betydningsladet ord til fordel for den flotte lyd, der som bekendt flyder lettest igennem uden konsonanter, på rene smægtende o’er, i’er og e’er.
Som fløde.
Sådan én burde Roberto Alagna være.

»Selvfølgelig taber du noget hen ad vejen, noget friskhed og ungdom, men du får mere dybde«
Roberto Alagna, tenor

I lange stræk af karrieren har han været den lovligt arketypiske italienertenor med lidt for langt hår, der ret sådan fotogent bølgede om hovedet på ham, når han sang mest lidenskabeligt og kastede hovedet tilbage, en tenortype der ikke har været bange for at tage de gamle tenorers manerer til sig, de lydelige hulk i stemmen under de sidste takters følelsessvulmen i arien og den slags.
Jeg tænker tit på, at en tenor på en måde er et gidsel af krævet om sublim klang, siger jeg til Alagna selv.
»Det billede kan jeg godt forstå. Det er sandt. I samme øjeblik du når frem til en eller anden sandhed om historien eller karakteren, kommer der en sublim klang eller en absurd høj tone, du skal ramme, og som tit slet ikke passer psykologisk …«.


Alagna live
- 12. okt. Musikkens Hus, Aalborg, kl. 19.30
Den fransk/sicilianske tenor giver koncert med Aalborg Symfoniorkester.


MAGASINET KLASSISK NR. 46 | SEPT. - OKT. 2017 LÆS HELE ARTIKLEN I
KLASSISK NR. 46

FLERE MAGASINARTIKLER

»Opera er for alle« | Interview Elisabeth Linton | Magasinet KLASSISK

»Opera er for alle« | Interview Elisabeth Linton

Med Malmö Operas ansættelse af instruktør Elisabeth Linton rykker Øresundsregionen nok engang tættere sammen. Hun mener ikke, at teatrene ligger i konkurrence.

Portræt: Erich Wolfgang Korngold<br>FRA DRØMMENES DYB | Magasinet KLASSISK

Portræt: Erich Wolfgang Korngold
FRA DRØMMENES DYB

ERICH WOLFGANG KORNGOLD er måske bedst kendt i dag som filmkomponist, men som knap 20-årig skabte han operaen ’Die tote Stadt, der på fuldkommen forunderlig vis forløser en verden mellem drøm og virkelighed – mellem liv og død. I august får 'Die tote Stadt' danmarkspremiere 90 år efter værkets uropførelse.

NYHEDER

95 procents perfektion | Koncertanmeldelse | Magasinet KLASSISK nyhed

95 procents perfektion | Koncertanmeldelse

Vokalensemblet Ars Nova Copenhagen tilfører denne engelske renæssancemusik en særlig, lækker klang - samt et sofistikeret udtryk.

NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Bestil vores nyhedsbrev

Hold dig ajour med det nyeste inden for opera og klassisk musik. Modtag vores gratis nyhedsbrev, der bliver udsendt ca. to gange om måneden.

ANMELDELSER

Overtures, Preludes & Intermezzi La Scalas orkester og dir. Riccardo Chailly Decca 483 1148 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Operafix uden stemmer

Alt bliver leveret med suverænt overblik og spillet med indlysende selvfølgelighed.

ANNONCER

Klassiske dage 2017

Malmo-Chamber Music Festival 2017