Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK Magasinet KLASSISK logo
Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK
Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

»Jeg kan lære en hvilken som helst Mozart-koncert i løbet af få timer« | Interview Nikolai Lugansky

07/09-17
»Jeg kan lære en hvilken som helst Mozart-koncert i løbet af få timer« | Interview Nikolai Lugansky | Magasinet KLASSISK

Som teenager lærte han “Rachs” 3. Klaverkoncert udenad på bare tre dage. Nu kommer han til København med selvsamme koncert i kufferten.

Af Per Rask Madsen

KLASSISK møder Nikolai Lugansky efter en orkesterprøve med Det Kongelige Kapel i november 2016, hvor de netop har øvet Prokofievs frække Klaverkoncert nr. 3. Pianisten er konstant i sving i det værk, men den 45-årige russer ligner mere en revisor med pink skjorte nede i cowboybukserne og fordybet i noget rutinearbejde. Lidenskaben damper til gengæld ud af tangenterne, der anslås med en perfekt klaverteknik og uden den mindste tøven. Prokofievs partitur lægger op til klaverboksning i førstesatsen, hvilket Lugansky er manden for, og afsindige kaskader af toner følger i finalen.

»Med violin skal man i begyndelsen bruge et eller to år på at spille rigtigt; det er nemmere at starte på klaveret«
Nikolai Lugansky, pianist

Han har altid haft tæft for at æde noder, fortæller han i solistrummet efter prøven på Operaens Store Scene.
»Da jeg var seks-syv år, var partiturer de bedste gaver, jeg kunne forestille mig. Det var hvilket som helst partitur, Beethoven-sonater, Chopin-ballader, jeg satte dem på nodestativet og spillede derudaf, måske ikke perfekt, men bladlæsning har altid været en af mine stærke sider. Med violin skal man i begyndelsen – ligesom militærtræning – bruge et eller to år på at spille rigtigt; det er nemmere at starte på klaveret«.
Når man har oplevet en pianist af en kaliber som Lugansky og derefter taler med personen, er kontrasten himmelråbende. Hans klaverspil får ens blod til at koge, men når han taler, er tonelejet næsten søvndyssende og mimikken stiv.

Usentimental Rachmaninov
At gøre karriere ud af musikken var aldrig et valg, han traf; han spillede bare, første gang med orkester som niårig, og to år efter fik han sin offentlige ilddåb. Inden sit tyvende fyldte år var han professionel pianist. I dag kender man især Lugansky for Rachmaninov, men det var ikke hans første musikalske kærlighed.
»Min skole var meget vestligt orienteret, russisk musik kom først meget senere, fordi den er …«


Luganski live
- 26. & 27. okt. Koncerthuset, Kbh., kl. 19.30
Sammen med den russiske dirigent Yuri Temirkanov og DR SymfoniOrkestret opfører han Rachmaninovs Klaverkoncert nr. 3.


MAGASINET KLASSISK NR. 46 | SEPT. - OKT. 2017 Magasinet KLASSISK nyheder Læs hele artiklen i
KLASSISK nr. 46

FLERE MAGASINARTIKLER

Hvorfor dirigerer kvinder ikke opera? | Tendens | Magasinet KLASSISK

Hvorfor dirigerer kvinder ikke opera? | Tendens

Den mandlige dominans på podiet i koncertsalen er gradvist ved at forsvinde, men sådan er det ikke i operahusene.

Interview: Pierre Boulez<br>»DET AFGØRENDE ER AT STUDERE PARTITURET« | Magasinet KLASSISK

Interview: Pierre Boulez
»DET AFGØRENDE ER AT STUDERE PARTITURET«

Franskmanden Pierre Boulez har betydet mere end snart sagt nogen anden komponist og dirigent i vor tid. For samtidsmusikken. Men også for vores oplevelse af nye lag i symfoniske værker og operaer af Alban Berg, Debussy, Stravinskij, Wagner og Mahler.

NYHEDER

Konservatorielærer fyret efter kontroversielle karriereråd | Magasinet KLASSISK nyhed

Konservatorielærer fyret efter kontroversielle karriereråd

»Spil det du skal, duk hovedet, lad være med at beklage dig og hold din mund«.

BESTIL NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Læs nyhederne før de andre!

Hold dig ajour med det nyeste inden for opera og klassisk musik. Modtag vores gratis nyhedsbrev, der bliver udsendt ca. to gange om måneden.

ANMELDELSER

Verdi: Maskeballet Bayerische Staatsoper dir. Zubin Mehta C Major 739408 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Maskebal uden masker

På papiret giver det ikke mening, men det fungerer fremragende som musikteaterfortælling.

ANNONCER

Mogens Dahl Koncertsal

Magasinet KLASSISK abonnement