Et univers som skal kunne stå på egne ben | Interview Daniel Bjarnason | Magasinet KLASSISK
Wagner i Leipzig | Oper Leipzig 2017 Magasinet KLASSISK logo
Wagner i Leipzig | Oper Leipzig 2017
Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

Et univers som skal kunne stå på egne ben | Interview Daniel Bjarnason

10/06-17
Et univers som skal kunne stå på egne ben | Interview Daniel Bjarnason | Magasinet KLASSISK

Daniel Bjarnason er klar med sin første opera, der er bygget over Susanne Biers filmsucces ‘Brødre’.

Et sprødt »hallo« lyder i telefonen. Det er en 38-årig mand, der taler fra sit hotelværelse et sted i Aarhus. En komponist, pianist og dirigent. En islænding, der ved, at foråret er en god tid for bier. Hvor der er masser af blomster at mæske sig i. Men også en mand, der ved, at bierne har problemer. De er i tilbagegang på verdensplan og har brug for en hånd.
Sådan en finder man hos islandske Daniel Bjarnason, ham i telefonen.
Han går op i bier, ser man på Twitter. Bekymrer sig for deres velbefindende i en verden, hvor intensivt landbrug, øget brug af pesticider og et mindre varieret kulturlandskab er med til at gøre livet surt for bestøverne, vi egentlig skylder så meget.

»Jeg kan godt lide, at de moralske spørgsmål hober sig op i stedet for at blive besvaret«
Daniel Bjarnason, komponist

Desuden lykønsker han USA’s store komponist John Adams med 70-års dagen, næsten samtidig med at underholdningsgiganten Netflix får på puklen for ikke at benytte sig af grøn energi.
Daniel Bjarnason er en mand, der går op i sin omverden. En mand der tager stilling og vælger side.
Eller dykker ned under jordens overflade for at finde inspiration til sine værker. Som i orkesterværket ‘Collider’, der har navn efter artikelacceleratoren, som forskningscenteret for kerne- og partikelfysik Cern i Genève har konstrueret. Bygget som en 27 kilometer cirkulær tunnel dybt nede i jorden under den fransk-schweiziske grænse og en partikelaccelerator, der er skabt for at genskabe forhold lig dem, der var fremherskende kort efter Universets begyndelse.

Brødre i krig
I de her dage gør Daniel Bjarnason sig klar til at få opført sin første opera. Den danskfødte islænding kaster sig ud i genren ved at prøve kræfter med filminstruktøren Susanne Biers prisvindende trekantsdrama, anti-krigsfilmen ‘Brødre’ fra 2004.
Det er en film fuld af spørgsmål om rigtigt og forkert, Bjarnason er med til at operaficere. Om moral mellem brødre i krig – både ude i verden og på hjemmefronten.
Han har været i gang med ‘Brødre’ det seneste år og er så småt klar til at lade Den Jyske Opera opføre dramaet som opera fra august i år. Noget han tvivlede på i begyndelsen.
»Faktisk skulle jeg lige bruge lidt tid på at vende mig til tanken om mig og ‘Brødre’. Måske også fordi jeg selv i nogen tid havde gået og prøvet at spore mig ind på et operaemne. Det her fik jeg serveret, og jo, jeg var nok lidt skeptisk i begyndelsen. Men altså, efter at have set filmen kunne jeg godt se, at ‘Brødre’ ville kunne noget som opera. Især fordi historien har så mange lag, og rent følelsesmæssigt rammer en virkelig hårdt. Der er også det ved det, at der ligger så meget mellem linjerne i filmen. Det kan jeg godt lide – at de moralske spørgsmål hober sig op i stedet for at blive besvaret. Det gør, at man selv kommer i tvivl...«


Susanne Bier Trilogi
- ʻBrødre’ instrueres af Kasper Holten og er en del af Musikhuset Aarhus’ Susanne Bier Trilogi, hvor instruktørens film gentænkes inden for tre forskellige genrer i forbindelse med, at Aarhus er europæisk kulturhovedstad i 2017 – først ‘Brødre’ som opera, så ‘Efter brylluppet’ som musical og til sidst ‘Elsker dig for evigt’ som moderne danseforestilling.


MAGASINET KLASSISK NR. 45 | MAJ - AUG. 2017 LÆS HELE ARTIKLEN I
KLASSISK NR. 45

FLERE MAGASINARTIKLER

»Opera er for alle« | Interview Elisabeth Linton | Magasinet KLASSISK

»Opera er for alle« | Interview Elisabeth Linton

Med Malmö Operas ansættelse af instruktør Elisabeth Linton rykker Øresundsregionen nok engang tættere sammen. Hun mener ikke, at teatrene ligger i konkurrence.

Interview: Danielle de Niese<br>SANGERPRINSESSE MED SØLVSTEMME | Magasinet KLASSISK

Interview: Danielle de Niese
SANGERPRINSESSE MED SØLVSTEMME

Danielle de Niese er et musikalsk energibundt uden lige og smuk, charmerende og meget bevidst om, hvad hun vil og ikke mindst: hvad hun kan.

NYHEDER

The Met fortsat i økonomisk krise | Magasinet KLASSISK nyhed

The Met fortsat i økonomisk krise

The Met ønsker at skille sig af med 21 af de 243 ansatte i administrationen for at mindske underskud.

NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Læs nyhederne før de andre!

Hold dig ajour med det nyeste inden for opera og klassisk musik. Modtag vores gratis nyhedsbrev, der bliver udsendt ca. to gange om måneden.

ANMELDELSER

Overtures, Preludes & Intermezzi La Scalas orkester og dir. Riccardo Chailly Decca 483 1148 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Operafix uden stemmer

Alt bliver leveret med suverænt overblik og spillet med indlysende selvfølgelighed.

ANNONCER

Magasinet KLASSISK abonnement

Mogens Dahl Koncertsal