Efter New York – hvad nu? | Portræt af Alan Gilbert | Magasinet KLASSISK
Wagner i Leipzig | Oper Leipzig 2017 Magasinet KLASSISK logo
Wagner i Leipzig | Oper Leipzig 2017
Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

Efter New York – hvad nu? | Portræt af Alan Gilbert

09/02-17
Efter New York – hvad nu? | Portræt af Alan Gilbert | Magasinet KLASSISK

KLASSISK tegner et portræt af New York Filharmonikernes afgående Maestro, der sammen med orkestret kommer forbi København til april.

Af Jens Cornelius

Hvem er Alan Gilbert? Måske var du blandt dem, der tænkte sådan, da New York Filharmonikerne i 2007 udpegede ham som kommende chefdirigent. Efter en periode med ældre dirigenter – Kurt Masur og Lorin Maazel – var USA’s mest berømte symfoniorkester begyndt at virke lidt gammeldags. Rivalerne i Los Angeles Filharmonikerne havde netop scoret den funky Gustavo Dudamel som chefdirigent. New York måtte handle – og satsede butikken på 40-årige Alan Gilbert.

»Gilbert-æraen har været den intellektuelt mest stimulerende i orkestrets nyere historie«
The New Yorker

Gilbert havde nogle naturlige fordele. Han var en hel generation yngre end sine forgængere, han var indfødt newyorker, og orkestret var fortrolig med ham fra utallige gæstekoncerter. Faktisk var han nærmest født ind i New York Filharmonikerne, fordi både hans far og mor var violinister i orkestret. “Orkesterungen” blev han som dreng kaldt af musikerne, når han var med sine forældre på orkesterturné.
Han tiltrådte posten i 2009. Så gik der seks år. Og lige så overraskende som han kom, gav Alan Gilbert besked om, at han ville forlade orkestret efter koncertsæsonen 2016/17. Der var ingen fyring, intet gyldent håndtryk, og der havde ikke været nogen skandaler eller synlige kriser. Gilbert sagde bare op. Uden at have et andet job på hånden. Meget usædvanligt, nærmest som da Pave Benedikt pensionerede sig selv.

Newyorker i Stockholm
Alan Gilbert har papirerne i orden fra USA’s eliteuddannelser på Harvard Universitet, Curtis Institute og Juilliard School of Music. Oprindelig var han violinist og så god, at han en tid spillede i Philadelphia Orkestret.
Som dirigent fik han sin første internationale …


Alan Gilbert i Europa i 2017
Alan Gilbert gæstedirigerer regelmæssigt de førende europæiske orkestre, og de kommende måneder er der flere muligheder for at høre ham på denne side af Atlanterhavet.

- München Filharmonikerne
Alan Gilbert gæstedirigerer tre koncerter i februar, bl.a. med Ravels balletmusik ‘Daphnis og Chloé’.

- Concertgebouw Orkestret
Symfoniorkestret i Amsterdam, der er kåret til verdens bedste. Gilbert dirigerer tre koncerter 8. -11. feb. med værker af bl.a. Sibelius og Bernstein.

- Europaturné – også til København
Gilbert tager på sin sidste turné som chefdirigent for New York Filharmonikerne. 14 dage fra Budapest til London – og med to koncerter i København den 6. og 7. april.


MAGASINET KLASSISK NR. 44 | FEB. - APR. 2017 LÆS HELE ARTIKLEN I
KLASSISK NR. 44

FLERE MAGASINARTIKLER

»Opera er for alle« | Interview Elisabeth Linton | Magasinet KLASSISK

»Opera er for alle« | Interview Elisabeth Linton

Med Malmö Operas ansættelse af instruktør Elisabeth Linton rykker Øresundsregionen nok engang tættere sammen. Hun mener ikke, at teatrene ligger i konkurrence.

Interview: Thomas Dausgaard<br>»SER DE BLÅT, NÅR VI SER RØDT?« | Magasinet KLASSISK

Interview: Thomas Dausgaard
»SER DE BLÅT, NÅR VI SER RØDT?«

DR SymfoniOrkestrets THOMAS DAUSGAARD fortæller om at undgå, at rutinen tager over, når man dirigerer kendte værker, om DR-ledelsens nedskæringer af orkestrets koncertturnéer og om DR Koncertsalens akustik

NYHEDER

95 procents perfektion | Koncertanmeldelse | Magasinet KLASSISK nyhed

95 procents perfektion | Koncertanmeldelse

Vokalensemblet Ars Nova Copenhagen tilfører denne engelske renæssancemusik en særlig, lækker klang - samt et sofistikeret udtryk.

NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Bestil vores nyhedsbrev

Hold dig ajour med det nyeste inden for opera og klassisk musik. Modtag vores gratis nyhedsbrev, der bliver udsendt ca. to gange om måneden.

ANMELDELSER

Gods & Monsters Nicholas Phan (tenor) og Myra Huang (klaver) AVIE AV 2368 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Gribende storytelling

Der flyver et par finker af panden, men man er aldrig i tvivl om, at der bliver fortalt historier.

ANNONCER

Klassiske dage 2017

Malmo-Chamber Music Festival 2017