Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK Magasinet KLASSISK logo
Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK
Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

Gulddrengen som falmede | Portræt Niels Wilhelm Gade

08/02-17
Gulddrengen som falmede | Portræt af Niels Wilhelm Gade 200 år | Magasinet KLASSISK

Her i 200-året for Niels Wilhelm Gades fødsel spørger vi, hvem han egentlig var.

Af Jens Povlsen

Det var Gade, som var på alles læber før alle andre komponister herhjemme.
Det var også Gade, der endte med at vige pladsen for en konge. Gade, der stod i vejen og blev fjernet fra Sankt Annæ Plads i Amalienborg-kvarteret i København. Tæt på Garnisons Kirke, hvor han i mange år var organist.
Rytterstatuen af Christian X var vigtigere.
Gade var en mand, som var venner med store tyske komponister som Schumann og Mendelssohn.
Han var også manden, der grundlagde Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, og som Carl Nielsen og Edvard Grieg spejlede sig i.

»På mange måder en tilbageskuende komponist ude af trit med tiden, men også usvigelig sikker på den musik, han selv skabte og gerne ville høre fra andre«
Jens Povlsen om Niels W. Gade

Det var statuen af den mand, man gemte væk i et krat i Østre Anlæg i 1954.
Og der står han stadig – på podiet i færd med at dirigere nationalklenodiet, det kulturkanoniserede ‘Elverskud’. Hans mest populære korværk og en ballade skrevet over danske folkesagn. I øvrigt opført nøjagtig 100 år før han blev gemt væk i buskadset.
Bronzestatuen viser en mand, der livet igennem sigtede højt: Han ville være berømt, inden han var 25. Og han nåede det lige akkurat – som 24-årig vandt Gade Musikforeningens musikkonkurrence med partituret til ‘Ossian’-ouverturen, og så var hans lykke gjort.

Konge af musiklivet
Længe før sin død i 1890 var Niels Wilhelm Gade et dansk verdensnavn. Et ikon i sin egen ret, balancerende midtvejs mellem nationalromantikken, den ny tids følsomhed og den skønhedssøgende poesikunst ...


Niels W. Gade (1817 - 1890)
- Fik sit gennembrud som komponist som 24-årig med ouverturen ‘Efterklange af Ossian’.
- Boede i en årrække i Leipzig, hvor han bl.a. var chef for det prestigefulde Gewandhausorkester fra 1844 til 1848.
- Som den første danske komponist blev Gade verdenskendt og mødte nogle af samtidens største komponister som Schumann, Liszt og Wagner.
- I 1867 var Gade medstifter af Københavns Musikkonservatorium (nu Det Kgl. Danske Musikkonservatorium), hvor han resten af livet virkede som rektor og lærer.


MAGASINET KLASSISK NR. 44 | FEB. - APR. 2017 Magasinet KLASSISK nyheder Læs hele artiklen i
KLASSISK nr. 44

FLERE MAGASINARTIKLER

Hvorfor dirigerer kvinder ikke opera? | Tendens | Magasinet KLASSISK

Hvorfor dirigerer kvinder ikke opera? | Tendens

Den mandlige dominans på podiet i koncertsalen er gradvist ved at forsvinde, men sådan er det ikke i operahusene.

Farvel til FM | Magasinet KLASSISK

Farvel til FM

P2 står ved en skillevej. Til november er det slut med at lytte til klassisk musik dagen lang på en almindelig radio. Det sker, når P2 ryger ud af det gode selskab på FM-båndet og bliver en digital kanal forbeholdt DAB- og internetradioer.

NYHEDER

Svensk opera er også præget af sexchikane | Magasinet KLASSISK nyhed

Svensk opera er også præget af sexchikane

»Jeg er rasende, skuffet og enormt trist over, at så mange kvinder har været udsat for krænkelser«.

BESTIL NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Læs nyhederne før de andre!

Hold dig ajour med det nyeste inden for opera og klassisk musik. Modtag vores gratis nyhedsbrev, der bliver udsendt ca. to gange om måneden.

ANMELDELSER

Saint-Saëns: Klaverkoncert nr. 3, Romain Decharmes (klaver), Malmö Symfoniorkester, dir. Marc Soustrot, Naxos 8.573477 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

En afdæmpet bryllupskage

En ny serie indspilninger af Saint-Saëns’ fem klaverkoncerter er undervejs fra Malmö.

ANNONCER

Mogens Dahl Koncertsal

Magasinet KLASSISK abonnement