Tivoli Sommerklassisk 2018 Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

Koncerthuset der næsten kæntrede | Reportage fra den nyåbnede Elbfilharmoni

08/02-17
Koncerthuset der næsten kæntrede | Reportage fra den nyåbnede Elbfilharmoni | Magasinet KLASSISK

Elbfilharmonien er smuk og overraskende, men akustikken er ikke på plads endnu. KLASSISK var med til åbningen af Tysklands nye spektakulære koncerthus.

Af Andrew Mellor

Indtil for nylig var der tre emner, du helst ikke måtte komme ind på, hvis du ville være på god talefod med en tysker. Det drejede sig om tre store byggesager: Stuttgart Banegård, Berlins Lufthavn og Elbfilharmonien i Hamborg. Hvert og et af disse projekter har bestemt ikke levet op til det tyske ry, der er kendetegnet ved effektivitet og god ledelse, men har derimod alle sejlet en meget usikker kurs, der til tider har lignet det rene kaos. Lufthavnen og banegården er fortsat uafsluttede, men den nye koncertsal i Hamborg åbnede med pomp og pragt den 11. januar. Selvom alle de tilstedeværende, lige fra Angela Merkel til garderobepersonalet var lutter smil, så vidste alle, at bygningen egentlig skulle have stået færdig for seks år siden, og at det var endt med blive tre gange så dyrt som oprindeligt budgetteret.

»Hver eneste detalje træder tydeligt frem, men farverne smelter aldrig sammen. Jeg bliver ikke rørt. Det er en materialistisk lyd uden hjerte«
Peter Krause, Die Welt

Ser man på bygningen i dag, er det let at se, hvorfor regningen er endt på 789 millioner euro, og man forstår, hvorfor det har givet de byggeansvarlige en alvorlig hovedpine. Elbfilharmonien er ekstraordinær i enhver forstand. Ikke alene er det enormt – mere end 4.000 m2 bygget af 200.000 tons stål, glas, beton og puds – det er også placeret på toppen af en anden bygning, der eksisterede i forvejen, og så er det omgivet af vand på tre sider. ‘Pakhus A’ blev bygget i 1960’erne for at oplagre kakao i den fjerneste ende af Grasbrook-halvøen beliggende ud til Elben. Nu tjener lagerhuset som en kæmpe sokkel for den mest ambitiøse, risikable og dekadente bygning, som den europæiske kunstscene endnu har set.

Fra eufori til depression
Hvad gik der så galt? Jeg besøgte første gang Elbfilharmonien i efteråret 2010, og ifølge den oprindelige tidsplan skulle bygningen allerede have stået færdig og været taget i brug til afholdelse af koncerter på det tidspunkt. Men stedet var en rodet affære som enhver anden byggeplads. Bag kulisserne var ansvaret og finansieringen af projektet helt ude af kontrol. En af grundene skyldtes …


Elbfilharmonien
Store koncertsal: 2.100 stole
Lille koncertsal: 550 stole
Samlet pris: 789 millioner euro
Byggetid: 10 år
Arkitekter: Herzog & de Meuron
Residerende ensembler: NDR Elbphilharmonie Orchester og Ensemble Resonanz


MAGASINET KLASSISK NR. 44 | FEB. - APR. 2017 Magasinet KLASSISK nyheder Læs hele artiklen i
KLASSISK nr. 44

FLERE MAGASINARTIKLER

Dirigenten der fik en chance til | Interview Mariss Jansons | Magasinet KLASSISK

Dirigenten der fik en chance til | Interview Mariss Jansons

Mariss Jansons er en inkluderende dirigent, som orkestermusikerne arbejder med og ikke for, og han presser sig selv hårdere end nogen anden for at opnå det bedste resultat.

WAGNERS SIDSTE MESTERVÆRK | Magasinet KLASSISK

WAGNERS SIDSTE MESTERVÆRK

’Perceval’ og ’Parzival’ er ’Parsifal’s forfædre. I højmiddelalderen skrev Chretien de Troyes sin gode historie om Perceval og Wolfram von Eschenbach tog udfordringen op og sendte sin Parzival ud på en dannelsesrejse af eventyrlige oplevelser. ’Parsifal’, der spiller på Operaen i marts og i Malmö i april, kom til verden, fordi Wagner tidligt i sit liv læste middelalderens store forfattere.

NYHEDER

Færre orkestermusikere i Tyskland | Magasinet KLASSISK nyhed

Færre orkestermusikere i Tyskland

Antallet af orkestermusikere er faldende, og det samme gælder for offentligt finansierede orkestre, oplyser det tyske orkesterforbund.

BESTIL NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Læs nyhederne før de andre!

Hold dig ajour med det nyeste inden for opera og klassisk musik. Modtag vores gratis nyhedsbrev, der bliver udsendt ca. to gange om måneden.

ANMELDELSER

The Alehouse Sessions, Bjarte Eike (violin), Barokksolistene, Rubicon RCD1017 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Højt skum i ølkruset

De 13 numre på albummet går rent ind med deres ligefremhed og fynd og klem.

ANNONCER

Magasinet KLASSISK abonnement

Mogens Dahl Koncertsal