Tivoli Sommerklassisk 2019 Magasinet KLASSISK logo
Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

Interview: Yuja Wang
»Jeg har lige krænget mit hjerte ud ved at spille et stykke musik …«

06/05-14
Interview: Yuja Wang<br>»Jeg har lige krænget mit hjerte ud ved at spille et stykke musik …« | Magasinet KLASSISK

Festivalaktuelle Yuja Wang kan løfte de sværeste klaverkoncerter og er et barn af den moderne musikkultur.

Af Andrew Mellor

Den furore, der meldte Yuja Wangs ankomst til toppen af det internationale klaverkredsløb, viser ingen tegn på at gå væk. Det er snart tre år siden, at pianisten bar en mere end dristig, kort kjole ved en koncertoptræden i Hollywood Bowl, Los Angeles, og fik visse journalister til at hævde, at hun prøvede at piske en kontroversiel stemning op for at højne sit markedspotentiale.
Natten før vi mødes til dette interview, spillede Yuja Wang en udsolgt solorecital som del af en to-ugers residency ved Barbican Centre i London. »At hun vælger at optræde i mikro-nederdele og stiletter synes i direkte kontrast til det kunstneriske niveau og sofistikerede spil«, skrev en kritiker efterfølgende. Hvorfor i alverden er man i 2014 så besat af, hvad klassiske musikere har på, når jazz-, pop- og ‘verdens’-musikere kan klæde sig i, hvad der passer dem? Og hvorfor antager vi, at de valg afspejler en persons intellektuelle eller kunstneriske evner?

»Det er, som om den rigtige verden nogle gange virker som en illusion, og at musikken er mere virkelig«

Jeg tøver med at stille spørgsmålet til Yuja Wang, som tydeligvis er træt af at tale om ‘kjole-sagen’ mere end to år efter begivenheden. Men i sin afvisning af de kritikere og ved det vedholdende fokus på netop det spørgsmål har Yuja Wang ved flere lejligheder haft mulighed for at demonstrere sit skarpe hoved. »Jeg har klædt mig sådan, siden jeg var 17, og ved den koncert var jeg 24«, siger hun klangløst. »Så de var sene til at lægge mærke til det«.
Gør det hende vred, at hendes branche er så fordømmende om emnet? »Det er lidt trist, og så er det noget vrøvl. Jeg har lige krænget mit hjerte ud ved at spille et stykke musik … hørte du noget, eller kigger du kun på mig?«, siger hun med adresse til sine kritikere.
»Jeg er, som jeg er, og har ikke tænkt mig at lade et fjols, der skrev om mit udseende, ændre mig«.

Født i Kina, uddannet i USA
Det er sikkert den indstilling, der har gjort Yuja Wang til sådan en lokkende figur for os i Vesten. Hun har den fejlfrie teknik, som kinesiske pianister er kendt for, men hun ejer også russisk kraft i sit spil og en ung amerikaners uhøjtidelige personlighed (og, til en vis grad, lyriskhed i sit spil). Født i Kina, men uddannet i USA fra 14-årsalderen – måske er det Yuja Wangs dobbeltidentitet, der tillader hende at gøre, hvad hun lyster, på lige præcis den facon der passer hende...

LÆS HELE ARTIKLEN I KLASSISK NR. 33


Yuja Wang live
6. juli Hindsgavl Slot, Middelfart, kl. 20.00.
Yuja Wang og cellist Gautier Capuçon spiller sonater af Debussy, Prokofiev og Rachmaninov.


MAGASINET KLASSISK NR. 33 | Maj - august 2014 Magasinet KLASSISK nyheder Læs hele artiklen i
KLASSISK nr. 33
Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK

FLERE MAGASINARTIKLER

Han forvandler sne til musik | Portræt Hans Abrahamsen | Magasinet KLASSISK

Han forvandler sne til musik | Portræt Hans Abrahamsen

Til april bliver komponisten Hans Abrahamsen den blot femte dansker, der modtager Sonnings Musikpris. Hvorfor er Danmark – og resten af verden – pludselig blevet så begejstret for komponisten, der skyer interviews og selvpromovering?

Interview: Andrea Marcon<br>Og stormen hed Andrea | Magasinet KLASSISK

Interview: Andrea Marcon
Og stormen hed Andrea

Nye vinde strøg gennem den klassiske musik i slutningen af 90’erne, da Andrea Marcon og hans Venice Baroque Orchestra og mange andre barokensembler slog igennem med accenter så skarpe, at man kunne skære sig. Nu er Marcon tilbage, og intet er, som det var.

NYHEDER

Kritik af operahuset La Scalas direktør | Magasinet KLASSISK nyhed

Kritik af operahuset La Scalas direktør

»Økonomiske muligheder af den her kaliber møder man ikke hver dag«, siger La Scalas direktør.

Kritik af operahuset La Scalas direktør | Magasinet KLASSISK nyhed

Kritik af operahuset La Scalas direktør

»Økonomiske muligheder af den her kaliber møder man ikke hver dag«, siger La Scalas direktør.

Joshua Bell får stor tysk festivalpris | Magasinet KLASSISK nyhed

Joshua Bell får stor tysk festivalpris

Den amerikanske violinist Joshua Bell modtager Glashütte Prisen ved dette års udgave af festivalen Dresdner Musikfestspiele.

John Adams får millionstor kulturpris | Magasinet KLASSISK nyhed

John Adams får millionstor kulturpris

Den amerikanske komponist John Adams får europæisk hæder samt 1,2 millioner kroner.

BESTIL NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Bliv opdateret!

Ved du, hvad der sker på #MeToo-fronten i det klassiske musikliv, eller hvem der løber med de store priser?

ANMELDELSER

Thommissøn’s Easter, Musica Ficta, dir. Bo Holten, Dacapo 8.226188 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Åben mund og polypper

Der er ikke noget, der kan slå Musica Fictas nye cd med Luthersk musik.

Bellini: Norma, Sonya Yoncheva, Joseph Calleja m.fl., iscen. Àlex Ollé Opus Arte OA 1247 D | Magasinet KLASSISK anmeldelse

En religiøs pærevælling

Religionshadet får frie tøjler i denne opsætning af Bellinis opera ‘Norma’.

Thommissøn’s Easter, Musica Ficta, dir. Bo Holten, Dacapo 8.226188 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Åben mund og polypper

Der er ikke noget, der kan slå Musica Fictas nye cd med Luthersk musik.

J.S. Bach: Cellosuiterne Revisited,Toke Møldrup m.fl., Bridge Records 9503A/B | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Bach med skønhedspletter

Vi bliver ikke “skånet” for klaprende buelyde, snerrende strenge og raspende toner.

ANNONCER

Skattegraveren | Dokumentaropera

Mogens Dahl Koncertsal

Skattegraveren | Dokumentaropera

Mogens Dahl Koncertsal