DRAGET AF URKRAFTEN | Magasinet KLASSISK
Wagner i Leipzig | Oper Leipzig 2017 Magasinet KLASSISK logo
Wagner i Leipzig | Oper Leipzig 2017
Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

DRAGET AF URKRAFTEN

04/09-13
DRAGET AF URKRAFTEN | Magasinet KLASSISK

Fascinationen ved den besynderlige Rued Langgaard begyndte som teenager for Thomas Dausgaard. Senere indspillede han komponistens 16 symfonier, og i september vender han tilbage til Langgaard.

AF JENS POVLSEN

Anekdoten om partituret til Rued Langgaards ’Sfærernes musik’, der havner på skødet af avantgardemesteren Ligeti, er efterhånden legendarisk. I 1968 bladrer Ligeti i partituret og opdager, at han er sakket agterud: Allerede et halvt århundrede tidligere har den så forkætrede Langgaard komponeret en musik med blokharmonier og collageagtige strukturer, »indhyllet i sorte slør og uigennemtrængelige dødståger«. Trods komponistrygtet som konservativ var der noget helt særligt og originalt ved Rued Langgaards musik.
En skoledreng ved navn Thomas Dausgaard fik ørerne op for særlingen i det danske musikliv.
»Jeg var i erhvervspraktik i Radiosymfoniorkestrets cellogruppe, og i den uge, jeg sad der, blev Langgaards 6. Symfoni opført med John Frandsen som dirigent. Jeg var med til alle prøverne, og det åbnede noget hos mig at opleve musikken komme til live, når man sidder lige der, hvor det hele sker. Og her var en musik, der ikke havde den indre sammenhæng, som en romantisk eller senromantisk symfoni ville have. Den var nærmest klippet i stykker. Det var simpelthen så dragende, og samtidig kunne man jo også høre inspirationen fra andre komponister, man kendte godt. Men her var det hele taget et skridt videre«, siger Thomas Dausgaard.

»Langgaard var på en mission med sin musik – det var han aldrig i tvivl om, og derfor har det givetvis været meget smerteligt at føle sig så kunstnerisk isoleret, som han gjorde«


5.-8. sept. Rued Langgaard Festival
- Thomas Dausgaard opfører Langgaards 1. Symfoni, ’Klippepastoraler’, med Sønderjyllands Symfoniorkester den 6. sept. i Ribe Domkirke.
- Læs mere på langgaardfestival.dk

»Det var på et tidspunkt, hvor jeg var helt besat af Beethoven, og den fandenivoldskhed, der var hos ham, fandt jeg også hos Langgaard. Den samme urkraft, man fornemmer hos Beethoven og modet til at gå imod strømmen. Samtidig tog Langgaard sig enorme friheder« [...]

LÆS HELE ARTIKLEN I KLASSISK NR. 30


MAGASINET KLASSISK NR. 30 | September - oktober 2013 LÆS HELE ARTIKLEN I
KLASSISK NR. 30

FLERE MAGASINARTIKLER

»Opera er for alle« | Interview Elisabeth Linton | Magasinet KLASSISK

»Opera er for alle« | Interview Elisabeth Linton

Med Malmö Operas ansættelse af instruktør Elisabeth Linton rykker Øresundsregionen nok engang tættere sammen. Hun mener ikke, at teatrene ligger i konkurrence.

Interview: Marc Soustrot<br>»Som dirigent er jeg ikke vigtig« | Magasinet KLASSISK

Interview: Marc Soustrot
»Som dirigent er jeg ikke vigtig«

Han spillede basun på livet løs, men endte med at stå og dirigere. Aarhus Symfoniorkester har fået ny chefdirigent. Den første franskmand på den post herhjemme. Mød Marc Soustrot.

NYHEDER

Thomas Dausgaard til tops i USA | Magasinet KLASSISK nyhed

Thomas Dausgaard til tops i USA

Den danske dirigent rykker en podieplads op, når han overtager posten som chefdirigent for Seattle Symphony.

NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Læs nyhederne før de andre!

Hold dig ajour med det nyeste inden for opera og klassisk musik. Modtag vores gratis nyhedsbrev, der bliver udsendt ca. to gange om måneden.

ANMELDELSER

Overtures, Preludes & Intermezzi La Scalas orkester og dir. Riccardo Chailly Decca 483 1148 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Operafix uden stemmer

Alt bliver leveret med suverænt overblik og spillet med indlysende selvfølgelighed.

ANNONCER

Magasinet KLASSISK abonnement

Mogens Dahl Koncertsal