Magasinet KLASSISK logo
Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

Interview: Ann Petersen
EN FORRYGENDE ELSA

11/05-12
Interview: Ann Petersen<br>EN FORRYGENDE ELSA | Magasinet KLASSISK

Hun har lige lavet en forrygende Elsa i ’Lohengrin’ på Det Kongelige, og forude venter hovedrollen i ’Fidelio’ på Den Jyske Opera til august. Ann Petersen har nået det afgørende punkt i karrieren, hvor også de rigtig gode europæiske operahuse nu ringer efter hende.

Jeg mødes med Ann Petersen i Operaen på Holmen. Stedet hvor hun for alvor fik hele Opera-Danmarks opmærksomhed, da hun for nogle måneder siden sang Elsa i Peter Konwitschnys opsigtsvækkende ’Lohengrin’.
Efter små ti år i kanten af mediernes søgelys står den mørkhårede sanger nu i centrum. Herhjemme venter en række store partier, og fra udlandet indløber stadig mere interessante bud efter den høje kvinde med den powerfulde stemme. Hun har netop fået endnu en Elsa ved operaen i Köln, og da jeg ringede til Ann Petersen for at aftale dette interview, var den danske sopran i Frankfurt til en audition.
»De havde kontaktet min engelske agent. Det har de også lige gjort fra La Monnaie i Bruxelles og fra Bastille-operaen i Paris, så dér venter også et par foresyngninger i næste måned«, smiler Ann Petersen, mens hun kryber sammen med sin kaffe i den ene ende af den røde plyssofa, vi har fundet på øverste etage i Operaen med udsigt over Københavns skyline.

Tvunget til udlandet
Heroppefra kan man på en klar forårsdag næsten se Europa rundt, synes man. Men selvom Ann Petersen kun netop er nået til de afgørende gennembrud i sin internationale karriere, så er det med udlandet for hendes vedkommende ingen ny historie. Sopranen er uddannet på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og Operaakademiet i København, men der gik kun et par år, så var hun over alle bjerge, fast engageret ved operaen i Graz i Østrig.
»Da jeg var færdig på operaskolen, havde de ikke noget til mig på Det Kgl. Teater ud over en lille rolle som første dame i ’Tryllefløjten’. Det var jeg rigtig ked af dengang, men i dag er jeg jo på en måde glad for det. Fordi det tvang mig til at søge ud«.
I løbet af læreårene i Østrig, hvor hun fra 2001 til 2003 var ansat og derefter fast gæst i et par år, indstuderede hun en masse roller. De år blev afgørende. Selv kalder hun det en velsignelse, at hun blev nødt til at finde arbejde i udlandet, og at hun landede netop i Graz. »Jeg havde en fantastisk operachef, der vidste så meget om stemmer. Hun sørgede for, at jeg hele tiden fik de rigtige udfordringer«.

Forfulgt af Donna Anna
Det er det tyske repertoire, der er Ann Petersens. Og foruden Østrig var det Århus, der tog den nyuddannede lyrisk-dramatiske sopran til sig, mens menuen endnu stod på lettere

Læs hele artiklen i KLASSISK nr. 5

Tekst: Thomas Michelsen; foto Anders Bach



MAGASINET KLASSISK NR. 05 | / MAJ - AUGUST 07 Magasinet KLASSISK nyheder Læs hele artiklen i
KLASSISK nr. 05
Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK

FLERE MAGASINARTIKLER

Er dette engelsk operas redning? | Tendens Ny engelsk opera | Magasinet KLASSISK

Er dette engelsk operas redning? | Tendens Ny engelsk opera

Har de britiske komponister endelig genopdaget, hvor storslået operaformatet er med Thomas Adès’ tredje og bedste opera, som er aktuel på Holmen til marts?

Nordiske dirigenter invaderer BBC | Magasinet KLASSISK

Nordiske dirigenter invaderer BBC

Inden for de sidste par år har nordiske dirigenter sat sig på centrale poster i britiske symfoniorkestre. Til september melder Thomas Dausgaard sig også under BBCʼs faner, når han bliver chefdirigent for BBC Scottish Symphony Orchestra. Andrew Mellor har sat sig for finde ud af, hvorfor de skandinaviske musikere er så populære.

NYHEDER

Førende engelsk komponist: »Jeg er færdig med opera!« | Magasinet KLASSISK nyhed

Førende engelsk komponist: »Jeg er færdig med opera!«

Mark-Anthony Turnage har efter hård kritik af sin nye opera ‘Coraline’ meddelt, at han er færdig med at skrive musik til operascenen.

KONTAKT

Kontakt redaktionen | KLASSISK

Har du ris, ros eller spørgsmål - så kontakt os

Sende os en mail og du vil modtage svar via den e-mail du angiver.

ANMELDELSER

K&K Philharmoniker: Tiroler Beethoven-Tage, K&K Philharmoniker, dir. Matthias Georg Kendlinger, DaCapo Østrig 2198 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Et blålys

Der er spillefejl, og der mangler klangligt overskud, så dialogen mellem orkestrets forskellige grupper ofte falder til jorden.

ANNONCER

Magasinet KLASSISK abonnement

Mogens Dahl Koncertsal