A  A
Læs i klassisk nr. 01
Til (E-mail, adskil flere med komma):

Fra (E-mail):

Besked:


Interview: Nina Stemme
ANTIDIVA

»Wagner er ikke noget, man kan tvinge sig til. Det skal komme til en«, siger vor tids nye store Wagnersopran, Nina Stemme. Den svenske sanger er inspireret af ældre Wagnerfortolkere, men lytter især til sin egen indre stemme, når hun skaber sine lyriske Wagnerportrætter.

Hun er i dén grad nede på jorden, selv om stemmen uomtvisteligt er skabt til det store dramatiske operaudtryk. Operascener verden over har set et nyt stort lys i den svenske sopran, og alle, fra The Met til Bayreuth og Wiener Staatsoper, alle kappes de om at få hende til at synge hovedroller i Wagneroperaer som ’Tristan og Isolde’ og ’Valkyrien’. På et tidspunkt hvor den høje, korthårede kunstner fra Stockholm endnu er i begyndelsen af fyrrerne, har hun lagt den ganske operaverden for sine fødder. Verdens betydeligste operatidsskrift, det tyske Opernwelt, har kåret hende som årets operasanger foran vor tids absolutte superdiva, italienske Cecilia Bartoli. Er man endnu ikke fortrolig med navnet, er det på tide at skrive det bag øret. Navnet er Nina Stemme. Og trods al den stjernestatus, hun i de seneste år har vundet ude i verden, viser den svenske sopran sig at være yderst behageligt selskab over en stille og rolig kop cappuccino, serveret en formiddag i loungen på Hotel d’Angleterre. Ja faktisk er hun alt andet end stjernenykket og hovskisnovski, denne jordbundne og udpræget skandinaviske diva.
Menneskelige heltinder med en overraskende lyrisk intensitet har hun vist, at hun kan forme på scenen og, for nylig, også på en usædvanligt stjernespækket ’Tristan’-cd med Placido Domingo i det mandlige titelparti som helten Tristan. Mange sangere med så bemærkelsesværdige evner er også bemærkelsesværdigt selvbevidste, men Nina Stemme har skabt opmærksomhed om sig selv nærmest på trods af en lidt reserveret fremtoning. ”En antidiva” har den tyske avis Die Welt ligefrem kaldt hende. Og et eller andet sted rammer udtrykket i plet. For Nina Stemme er alt andet end en skandaleombrust, ilter Maria Callas. Nogen fremadbrusende Birgit Nilsson er hun heller ikke, for nu at blive i den tunge Wagnerklasse, der i særlig grad er Stemmes. Men sammenligningen med den anden store svenske Wagnersopran, der døde i januar i år, 87 år gammel, er en, Nina Stemme af indlysende årsager ustandselig får stukket i næsen.

(Læs hele artiklen i første nummer af klassisk.)

Tekst: Thomas Michelsen; foto: Camilla Schiøler

 
AKTUELLE ARTIKLER

Interview: Vasily Petrenko
Topdirigentens liv i overhalingsbanen

Vasily Petrenko ventes at blive en af de helt store maestroer og fortæller her om, hvad der forlanges af topdirigenter, og hvordan den ekstreme arbejdsbyrde påvirker hans liv. I slutningen af september dirigerer han DR SymfoniOrkestret.


LÆS MERE »

Richard Strauss 150 år
Ekstase i hverdagen

Med al sin overdådige pragt og romantiske brus er det nemt at overse et af de mest karakteristiske træk ved Richard Strauss’ musik: det banale. I en tid med velstand var Strauss en forkæmper for det triste – det kedelige, det almindelige og rutineprægede.


LÆS MERE »
FLERE ARTIKLER

Portræt: Arvo Pärt
TIL KONCERT MED MUNKEMODERNISTEN

Komponisten Arvo Pärt er blevet et kultfænomen med et stort publikum uden for de traditionelle klassiske musikkredse


LÆS MERE »

Interview: Morten Frank Larsen
FRA IKAST TIL WIEN

MORTEN FRANK LARSEN har en glubsk appetit på at udvide sit barytonrepertoire. Selvom han har fast job i Wien, øver han som freelancer konstant på fremtidige sangpartier. Det ene øjeblik synger han Strauss sammen med Renée Fleming på The Met, det næste indspiller han en sangcyklus af Bent Lorentzen.


LÆS MERE »
KLASSISK ApS · Postboks 2517 · 2100 København Ø · Tlf.: +45 29 90 95 71 · E-mail: info@klassisk.org