Point Music Festival 2019 | Gothenburg  Symphony Magasinet KLASSISK logo
Point Music Festival 2019 | Gothenburg  Symphony
Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

Interview: Danielle de Niese
SANGERPRINSESSE MED SØLVSTEMME

09/05-12
Interview: Danielle de Niese<br>SANGERPRINSESSE MED SØLVSTEMME | Magasinet KLASSISK

Danielle de Niese er et musikalsk energibundt uden lige og smuk, charmerende og meget bevidst om, hvad hun vil og ikke mindst: hvad hun kan.

I det virkelige liv er Danielle de Niese fuldstændig, som man ser hende på scenen: en solstråle. Og hendes historie er derefter. Hun blev opdaget som teenager, havde sin første professionelle debut på en operascene som 15-årig, sang på Metropolitan Operaen som 19-årig og har hér, 10 år efter, opnået en enestående status som stjernesanger – med barokopera som sit speciale!
Hun er ikke svær at finde i den ellers hektiske sceneindgang til Covent Garden-operaen i London, hvor Danielle de Niese har indvilliget i et interview. Selvom hun ikke fylder meget i forhold til et par andre stjernesangere, som lige får et par kindkys og et af Danielle de Nieses uimodståelige smil, så lægger man mærke til hende med det samme. For sådan er hun åbenbart bare: et energifelt, der både tiltrækker og giver opmærksomhed på en helt naturlig, ukunstlet måde.
Og sådan er hun under interviewet. Hun kan ikke sidde stille, gestikulerer, smiler, spiser lidt, gaber højlydt og lytter opmærksomt på spørgsmål. Der er gang i hende. Og der er gang i hendes stemme, i hendes karriere og hele hendes udvikling som menneske. Én ting er, at hun både kan spille skuespil, synge og danse på professionelt niveau – som et omvandrende Gesamtkunstwerk – noget andet er, at man mærker en stærk forbindelse mellem kunstneren Danielle de Niese og mennesket Danielle de Niese, hvilket ikke altid er tilfældet i hendes profession. Slet ikke når man har været et vidunderbarn, er gået fra succes til succes og i dag bliver betragtet som en sangerprinsesse.

Oppe i gear
Netop disse dage i London har været hektiske, så hun er højt oppe i gear. Tre dage tidligere havde hun debut på Covent Garden i en rolle som Galatea i Händels opera ’Acis og Galatea’ (mere om det senere), dagen efter indspillede hun det sidste nummer på sin nye Mozart-udgivelse – en duet med barytonstjernen Bryn Terfel – og dagen derpå sang hun for alle præsidentfruerne ved forårets G20-topmøde ...

(Læs hele interviewet i KLASSISK nr. 13)

Tekst: Steen Chr. Steensen; foto: Lorenzo Aguis / Decca



MAGASINET KLASSISK NR. 13 | / MAJ - AUGUST 09 Magasinet KLASSISK nyheder Læs hele artiklen i
KLASSISK nr. 13
Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE MAGASINARTIKLER

Han forvandler sne til musik | Portræt Hans Abrahamsen | Magasinet KLASSISK

Han forvandler sne til musik | Portræt Hans Abrahamsen

Til april bliver komponisten Hans Abrahamsen den blot femte dansker, der modtager Sonnings Musikpris. Hvorfor er Danmark – og resten af verden – pludselig blevet så begejstret for komponisten, der skyer interviews og selvpromovering?

En hel verdens violindarling er tilbage | Interview Hilary Hahn | Magasinet KLASSISK

En hel verdens violindarling er tilbage | Interview Hilary Hahn

Der er ikke skyggen af koncept over den amerikanske violinvirtuos Hilary Hahn, hvilket bestemt ikke en kritikers drøm at skulle sætte ord, men til gengæld er hun musikelskerens drøm.

NYHEDER

Berlinerne indvier sal i Alperne | Magasinet KLASSISK nyhed

Berlinerne indvier sal i Alperne

Berliner Filharmonikerne skal være med til at sætte alpeidyllen Andermatt på det kulturelle Europakort.

Chailly forlænger med Lucerne Festivalorkester | Magasinet KLASSISK nyhed

Chailly forlænger med Lucerne Festivalorkester

»Jeg får mulighed for at fortsætte og gennemføre rejsen, der begyndte for 30 år siden«.

JoAnn Falletta årets kvinde i klassisk musik | Magasinet KLASSISK nyhed

JoAnn Falletta årets kvinde i klassisk musik

»Hun er en utrættelig forkæmper for kunstformen, ikke kun på podiet, men også på måder, der ikke altid er lige synlige for offentligheden«.

Mariss Jansons får Herbert von Karajan Prisen 2019 | Magasinet KLASSISK nyhed

Mariss Jansons får Herbert von Karajan Prisen 2019

»Karajan gjorde et utrolig dybt indtryk«, siger Mariss Jansons.

BESTIL NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Bliv opdateret!

Ved du, hvad der sker på #MeToo-fronten i det klassiske musikliv, eller hvem der løber med de store priser?

ANMELDELSER

Bellini: Norma, Sonya Yoncheva, Joseph Calleja m.fl., iscen. Àlex Ollé Opus Arte OA 1247 D | Magasinet KLASSISK anmeldelse

En religiøs pærevælling

Religionshadet får frie tøjler i denne opsætning af Bellinis opera ‘Norma’.

Prokofiev: Symfoni nr. 2 og 3, State Academic Symphony Orchestra of Russia, dir. Vladimir Jurowski, Pentatone PTC 5186624 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Prokofievs ukendte symfonier

Det er svært ikke at lade sig fascinere af den konfliktfyldte verden, orkestret fremstiller.

Thommissøn’s Easter, Musica Ficta, dir. Bo Holten, Dacapo 8.226188 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Åben mund og polypper

Der er ikke noget, der kan slå Musica Fictas nye cd med Luthersk musik.

Bellini: Norma, Sonya Yoncheva, Joseph Calleja m.fl., iscen. Àlex Ollé Opus Arte OA 1247 D | Magasinet KLASSISK anmeldelse

En religiøs pærevælling

Religionshadet får frie tøjler i denne opsætning af Bellinis opera ‘Norma’.

ANNONCER

Mogens Dahl Koncertsal



Mogens Dahl Koncertsal