EFTERKLANGEN DER BLEV VÆK | Magasinet KLASSISK
Wagner i Leipzig | Oper Leipzig 2017 Magasinet KLASSISK logo
Wagner i Leipzig | Oper Leipzig 2017
Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

EFTERKLANGEN DER BLEV VÆK

09/05-12
EFTERKLANGEN DER BLEV VÆK | Magasinet KLASSISK

DR Koncertsalens akustik er stadig langt fra den lovede verdensklasse, mener lydeksperten Jan Juhler. Efterklangen er alt for kort. Der kan rettes op det, men det kræver et stort og bekosteligt justeringsarbejde

Er det ikke lige meget med de der efterklangstider – betyder det virkeligt så meget med disse ganske små tidsforskelle?
Ja, det gør det – og det er sagens absolutte kerne: Det er først og fremmest efterklangen, der former og beriger lyden i en koncertsal, og forskellen på 1,6 og 2,4 sekunders efterklangstid er to absolut forskellige oplevelsesverdener. En god koncertsal er en sal, hvor musikken klinger efter nogle bestemte normer – og klassisk musik er ganske enkelt komponeret med en klart defineret efterklangstid i ørerne!
Overalt i verden er akustikere enige om, at man i en sal med 1.800 tilhørere skal op på mindst 2,0 - 2,3 sekunders efterklangstid for at opleve en stor, herlig og luftig klang af et symfoniorkester. Først her klinger det med en befriende rumlighed, så det risler ned ad ryggen, og hvor man fornemmer, at orkestret får kraft og lyst til ’at spille igennem’. Man skal ikke opleve 60 enkelte, fokuserede orkesterstemmer, men derimod en samlet klang – en ’symfoni’ af et helt orkester. Berliner Filharmoniens store sal har en ideel efterklangstid på 2,4 sekunder.

Men musikerne er jo helt vilde med DR Koncertsalen, og de har jo både den fornødne musikerfaring og de gode ører. Ja, der er ingen tvivl om, at man hører sine musikerkolleger perfekt i en lidt dæmpet sal. Men er salens akustik skabt for at gøre musikerne glade eller for at gøre publikum glade? Og ville alle ikke blive tilfredse i en mere klangfuld sal? En anden medvirkende årsag til musikernes begejstring kunne være, at denne medarbejdergruppe har været meget medbestemmende for valget af en vineyard-opbygget koncertsal og må derved betragtes som part i sagen. Men hvis DR SymfoniOrkestrets musikere kan få overbevist deres internationale kolleger om, at de sidder i verdens bedste koncertsal med en efterklangstid på 1,6 sekund – så pøj-pøj med det!

(Læs hele artiklen i KLASSISK nr. 15)

Tekst: Jan Juhler; foto: Agnete Schlichtkrull



MAGASINET KLASSISK NR. 15 | / NOVEMBER 09 - JANUAR 10 LÆS HELE ARTIKLEN I
KLASSISK NR. 15

FLERE MAGASINARTIKLER

»Jeg kan lære en hvilken som helst Mozart-koncert i løbet af få timer« | Interview Nikolai Lugansky | Magasinet KLASSISK

»Jeg kan lære en hvilken som helst Mozart-koncert i løbet af få timer« | Interview Nikolai Lugansky

Som teenager lærte han “Rachs” 3. Klaverkoncert udenad på bare tre dage. Nu kommer han til København med selvsamme koncert i kufferten.

DEN LYKKELIGE SELVFORGLEMMELSE | Magasinet KLASSISK

DEN LYKKELIGE SELVFORGLEMMELSE

Om sommeren florerer kammermusikken i Danmark. Og der er ikke kun tale om strygekvartetter og klavertrioer, snarere er alskens typer af instrumentkombinationer repræsenteret. Men hvorfor har komponisterne brugt så mange forskellige ensembletyper, hvad er karakteristisk for dem hver især, og hvordan passer kammermusik ind i nutidens samfund?

NYHEDER

Thomas Dausgaard til tops i USA | Magasinet KLASSISK nyhed

Thomas Dausgaard til tops i USA

Den danske dirigent rykker en podieplads op, når han overtager posten som chefdirigent for Seattle Symphony.

NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Læs nyhederne før de andre!

Hold dig ajour med det nyeste inden for opera og klassisk musik. Modtag vores gratis nyhedsbrev, der bliver udsendt ca. to gange om måneden.

ANMELDELSER

Trio Aristos: Nordsending Trio Aristos BIS 2269 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Tråde af stål

Ensemblet spiller sammen med uhyre præcision, fælles åndedræt og dyb forståelse for musikken.

ANNONCER

Magasinet KLASSISK abonnement

Mogens Dahl Koncertsal