Østerbro Kammermusikfestival 2019 Magasinet KLASSISK logo
	Østerbro Kammermusikfestival 2019
Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

STOK ELLER BUE?

25/01-12
STOK ELLER BUE? | Magasinet KLASSISK

Fra violinvirtuos til dirigent. Det er ikke nødvendigvis lykken at være en af verdens mest berømte violinister. Men hvordan kommer man videre med sin karriere, når man allerede er på toppen? Maxim Vengerov, Nikolaj Znaider og Andrew Manze har alle prøvet at skifte violinbuen ud med en dirigentstok – med forskellig grad af succes.

Maxim Vengerov var vidunderbarn på violin. Han begyndte at optræde, da han var fem år. Som 10-årig vandt han den første af en hel stribe konkurrencer og som 15-årig havde han indspillet sin første cd og var godt i gang med at turnere verden rundt. Da han var 19, blev hans indspilning med violinkoncerter af Prokofiev og Sjostakovitj kåret til Record of the Year af det engelske blad Gramophone og nomineret til to Grammy’er i USA. 23 år gammel blev Vengerov udnævnt til Unicef-ambassadør, og da var han allerede ved at have indspillet hele standardrepertoiret af violinkoncerter.
Da Vengerov var 30 år meddelte han, at han trængte til et sabbatår. Tiden ville han bruge på at lære at danse tango og at improvisere. Det fandt omverdenen så interessant, at en israelsk komponist fik aftalt at skrive en ny violinkoncert, hvor Vengerov både skulle spille violin, improvisere og danse tango. Imens lavede en engelsk instruktør en dokumentarfilm om, hvordan Vengerovs sabbat forløb og hvad han gjorde, når han ”holdt fri”. I løbet af sabbatåret nåede Vengerov trods sine intentioner op på at spille 50 koncerter.
Da han vendte tilbage til sin afbrudte karriere, fik han skulderproblemer og måtte aflyse en lang række engagementer. En positiv distraktion var, at han blev kæreste med den smukke trompetist Alison Balsom. Året efter, i 2008, meddelte Vengerov den vantro musikverden, at han i en alder af 33 år trak sig tilbage som solist. I stedet ville han være dirigent.
Verden mistede en stor solist, da Maxim Vengerov sagde stop. Og man fik ikke noget til gengæld. Som dirigent er den sympatiske Vengerov ren luftguitar, og at han overhovedet kommer til at optræde med gode orkestre skyldes alene hans netværk og så den værdi, hans navn trods alt endnu har på en plakat.

(Læs hele artiklen i KLASSISK nr. 16)

Tekst: Jens Cornelius, foto: PR



MAGASINET KLASSISK NR. 16 | / FEBRUAR - APRIL 10 Magasinet KLASSISK nyheder Læs hele artiklen i
KLASSISK nr. 16
Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE MAGASINARTIKLER

Mordet der ikke vil dø | Interview Michael Schønwandt | Magasinet KLASSISK

Mordet der ikke vil dø | Interview Michael Schønwandt

Nu sættes operaen om mordet på kong Erik Klipping op på Det Kongelige Teater for en ny generation af publikum. Forestillingen dirigeres af Michael Schønwandt, som har været betaget af ‘Drot og marsk’ i næsten et halvt århundrede.

Når violinsonaten er mørkerød | Interview Anne Sophie Andersen | Magasinet KLASSISK

Når violinsonaten er mørkerød | Interview Anne Sophie Andersen

Violinist og komponist Anne Sophie Andersen er synæstetiker. Hun oplever musik i farver og former og vil gerne lukke publikum ind i sin verden.

NYHEDER

Carl Nielsen International Competition - opsamling og kommentarer | Magasinet KLASSISK nyhed

Carl Nielsen International Competition - opsamling og kommentarer

Den internationale musikpresse har fulgt konkurrencen nøje, og dens kunstneriske jury får ros for det nye format.

Mariss Jansons får Herbert von Karajan Prisen 2019 | Magasinet KLASSISK nyhed

Mariss Jansons får Herbert von Karajan Prisen 2019

»Karajan gjorde et utrolig dybt indtryk«, siger Mariss Jansons.

Berlinerne indvier sal i Alperne | Magasinet KLASSISK nyhed

Berlinerne indvier sal i Alperne

Berliner Filharmonikerne skal være med til at sætte alpeidyllen Andermatt på det kulturelle Europakort.

Carl Nielsen International Competition - opsamling og kommentarer | Magasinet KLASSISK nyhed

Carl Nielsen International Competition - opsamling og kommentarer

Den internationale musikpresse har fulgt konkurrencen nøje, og dens kunstneriske jury får ros for det nye format.

BESTIL NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Vær på forkant!

Hold dig ajour med det nyeste inden for opera og klassisk musik. Bestil vores ugentlige nyhedsbrev.

ANMELDELSER

Prokofiev: Symfoni nr. 2 og 3, State Academic Symphony Orchestra of Russia, dir. Vladimir Jurowski, Pentatone PTC 5186624 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Prokofievs ukendte symfonier

Det er svært ikke at lade sig fascinere af den konfliktfyldte verden, orkestret fremstiller.

J.S. Bach: Cellosuiterne Revisited,Toke Møldrup m.fl., Bridge Records 9503A/B | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Bach med skønhedspletter

Vi bliver ikke “skånet” for klaprende buelyde, snerrende strenge og raspende toner.

Bellini: Norma, Sonya Yoncheva, Joseph Calleja m.fl., iscen. Àlex Ollé Opus Arte OA 1247 D | Magasinet KLASSISK anmeldelse

En religiøs pærevælling

Religionshadet får frie tøjler i denne opsætning af Bellinis opera ‘Norma’.

Prokofiev: Symfoni nr. 2 og 3, State Academic Symphony Orchestra of Russia, dir. Vladimir Jurowski, Pentatone PTC 5186624 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Prokofievs ukendte symfonier

Det er svært ikke at lade sig fascinere af den konfliktfyldte verden, orkestret fremstiller.

ANNONCER

Mogens Dahl Koncertsal



Mogens Dahl Koncertsal