Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK Magasinet KLASSISK logo
Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK
Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

TIGER PÅ SPRING ELLER DRAGE I SKJUL?

25/01-12
TIGER PÅ SPRING ELLER DRAGE I SKJUL? | Magasinet KLASSISK

Det 21. århundrede er blevet kaldt KINAS århundrede, og verdens mest folkerige lands stigende betydning mærkes i øjeblikket da også overalt. Også inden for den klassiske musik, hvis fremtid, mange kommentatorer peger på, er kinesisk. Men hvor langt er ”Riget i Midten” egentlig kommet i jagten på denne musik?

»En symfoni skal være som verden – den skal favne alt«. Mahler var tidligt ude, da han tilbage i 1907 modsagde Sibelius i en berømt ordveksling, de havde om symfoniens væsen. Men han fik ret, for symfonier og klassisk partiturmusik er i dag ikke længere kun vestlige foreteelser, men fænomener der omslynger hele jorden. Ikke lige tæt alle steder, men de hvide pletter på verdenskortet er der ikke mange tilbage af. Da slet ikke i Kina, der de sidste 30 år har taget et tigerspring i retning af Vestens partiturmusik. Kina er ikke længere lukket land, og de fleste vestlige musikere, der har besøgt landet, er sikre på, at det næste store skridt vil blive kinesisk. For imens den klassiske musikindustri i Vesten kæmper med faldende salgstal og et publikum, der kun bliver ældre, går Kina tilsyneladende amok over de klassiske toner. Håbet om en glorværdig fremtid for den klassiske musik i Kina er imidlertid ikke grebet ud af den blå luft. Omme på den anden side af jorden sidder der et sted mellem 30 og 100 millioner kinesiske børn og spiller klaver alt afhængig af, hvem man spørger. Eller også står de med violinen under hagen. Alle vil følge i halen på klaverkometer som Lang Lang eller Yundi Li, der i løbet af de sidste ti år har taget den klassiske musikverden med storm. Eller måske drømmer de kinesiske børn om at blive den næste Tan Dun, komponisten der i 2001 vandt en Oscar for sit poetiske bagtæppe til den filmiske øjenfryd ’Tiger på spring, drage i skjul’. Musikkonservatorierne bugner derfor af elever. I en sådan grad, at musiklærere er en mangelvare. Den kinesiske trang til klassisk musik rækker oven i købet ud over det store lands grænser. Et vestligt konservatorium uden kinesiske studerende er således i dag umuligt at forestille sig.

Af med hånden!
Sådan har situationen imidlertid ikke altid været. Det var først i starten af 1980’erne, at klassisk musik i Kina for alvor begyndte at komme frem i lyset. I de tre ...

(Læs hele artiklen i KLASSISK nr. 17)

Tekst: Jens Povlsen; Foto: CAMI Music



MAGASINET KLASSISK NR. 17 | / MAJ - AUGUST 10 Magasinet KLASSISK nyheder Læs hele artiklen i
KLASSISK nr. 17
Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK

FLERE MAGASINARTIKLER

En juleklassiker er født | Tema Alternativ julemusik | Magasinet KLASSISK

En juleklassiker er født | Tema Alternativ julemusik

KLASSISKs guide til fem anderledes bud på en juleklassiker.

Interview: Kasper Bech Holten<br>DEN NØDVENDIGE ISCENESÆTTELSE | Magasinet KLASSISK

Interview: Kasper Bech Holten
DEN NØDVENDIGE ISCENESÆTTELSE

Kasper Bech Holten er efterhånden træt af at forsvare alt og alle, der har med moderne iscenesættelser at gøre. Operachefen har ikke tænkt sig at stoppe karrieren foreløbig, og mener, at vores visuelle tid, mere end nogensinde før, nødvendiggør iscenesættelser

NYHEDER

Cellist får konfiskeret strenge i lufthavn | Magasinet KLASSISK nyhed

Cellist får konfiskeret strenge i lufthavn

Den israelske cellist Amit Peled fik forrige mandag morgen konfiskeret et sæt cellostrenge af sikkerhedskontrollen i Chopin Lufthavn i Warszawa.

Cellist får konfiskeret strenge i lufthavn | Magasinet KLASSISK nyhed

Cellist får konfiskeret strenge i lufthavn

Den israelske cellist Amit Peled fik forrige mandag morgen konfiskeret et sæt cellostrenge af sikkerhedskontrollen i Chopin Lufthavn i Warszawa.

Znaider bliver chefdirigent for fransk orkester | Magasinet KLASSISK nyhed

Znaider bliver chefdirigent for fransk orkester

»Jeg kunne ikke forestille mig bedre betingelser for at åbne dette nye kapitel i mit musikalske liv«.

Ligefrem og guddommelig Brahms | Koncertanmeldelse | Magasinet KLASSISK nyhed

Ligefrem og guddommelig Brahms | Koncertanmeldelse

Æresdirigent Herbert Blomstedts øjne og krop og hele tilstedeværelse gav orkestret en essentiel forståelse af musikkens strøm.

BESTIL NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Få nyhederne før de andre!

Gratis koncert- og operaanmeldelser, nyheder om tendenser og op- og nedture i den klassiske musikverden.

ANMELDELSER

Schubert: Forellekvintetten, DG 479 7570 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Når egoet overdøver

Mutter og Trifonov er nogle dårlige kammerater.

Bizet: Carmen, Wiener Symphoniker, dir. Paolo Carignani, iscen. Kasper Holten. C Major 742208 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Carmen i stor skala

Es Devlins scenografi og Kasper Holtens virtuose iscenesættelse er stjernerne i denne ‘Carmen’.

Carl Philipp Emanuel Bach: Tangere, Alexei Lubimov, ECM New Series 2112 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Grænsesøgende Bach-søn

C.P.E. Bachs udtryk spænder fra dvale til flossede nerver.

Skrjabin: Symfoni nr. 2; Klaverkoncert, Kirill Gerstein, Oslo Filharmonikerne, dir. Vasily Petrenko, Lawo LWC 1139 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

En rejse udi farver

Et proto-mesterværk, der understreger præcis, hvor radikal Skrjabin var.

ANNONCER

Stilling som Operachef for Bergen Nasjonale Opera 2018

Mogens Dahl Koncertsal

Stilling som Operachef for Bergen Nasjonale Opera 2018

Mogens Dahl Koncertsal