KLASSISK - Interviews, portrætter og features om klassisk musik og opera
Wagner i Leipzig | Oper Leipzig 2017 Magasinet KLASSISK logo
Wagner i Leipzig | Oper Leipzig 2017
Magasinet KLASSISK logo

ARTIKLER (UDDRAG)

Radiosymfonikere med selvtilliden i orden

Danmarks Radios Symfoniorkester er gået fra at være et andedamsfænomen, der skulle fylde ud i den danske æter, til at være et internationalt orkester, som tiltrækker tunge dirigenter og solister.

Interview: Thomas Adès
»Jeg føler mig som en pinlig berørt far, når det gælder min egen musik«

Til oktober modtager Thomas Adès Léonie Sonnings Musikpris. Han er glad for prisen, der vil købe ham tid til at tænke, men han er også bekymret for, hvor ny musik-scenen bevæger sig hen i dag. KLASSISK har mødt den engelske komponist i London.

Interview: Marc Soustrot
»Som dirigent er jeg ikke vigtig«

Han spillede basun på livet løs, men endte med at stå og dirigere. Aarhus Symfoniorkester har fået ny chefdirigent. Den første franskmand på den post herhjemme. Mød Marc Soustrot.

Interview: Alice Sara Ott
Væk fra det urørlige

For pianisten Alice Sara Ott gælder det om at fjerne afstanden mellem sig selv, musikken hun opfører og sit publikum, fortæller hun i dette interview. »Vi lever ikke længere i en verden, hvor kunstneren blot kun kan være kunstner og have en aura af noget urørligt over sig«.

Portræt: Pietro Mascagni
Mascagni – operaens maniske pragmatiker

Pietro Mascagni er stort set kun kendt for sin første opera, ‘Cavalleria rusticana’. I september opfører den Jyske Opera hans anden opera, ‘L’amico Fritz’. KLASSISK tegner et portræt af den italienske komponist, der både nåede at være glødende socialist og stor beundrer af Mussolini.

Interview: Christian Ihle Hadland
Den romantiske guldgraver

Christian Ihle Hadlands hjemmebane er Mozart og Chopin, men han stopper ikke dér. Den norske pianist leder ustandseligt efter nyt og ukendt repertoire.

Interview: Franz Welser-Möst
En væddeløbshest kræver sin mand

Wiener Filharmonikerne har fravalgt at have en chefdirigent og lader sig kun lede af få udvalgte. Blandt dem er Franz Welser-Möst, der i juni er på danmarksturné med det berømte orkester, som højst usædvanligt medbringer Carl Nielsen på nodestativerne.

Interview: Vilde Frang
»Violinen er en ko, jeg skal malke«

Norske Vilde Frang opfatter ikke sig selv som violinist, men instrumentet er så meget en del af hende, at hun betragter den som en del af sin krop. Og alligevel lever hun i en evig krig med den.

Portræt: Carl Nielsen
Carl den Store

Som komponist er Carl Nielsen uden sidestykke. Undervurderet i udlandet, men et nationalsymbol herhjemme. KLASSISK kigger tilbage på komponisten med den let genkendelige stemme i selskab med dirigent Thomas Dausgaard og komponist Hans Abrahamsen. Begge med Nielsen tæt inde på livet.

Interview: Stefan Herheim
Udgangspunktet er en aftale

Instruktøren Stefan Herheim er kendt for at skabe overraskende nye bud på klassiske operaer. I forbindelse med opsætningen af Verdis ‘Siciliansk vesper’ på Operaen i København forklarer han hvorfor. Og at han altid tager udgangspunkt i musikken.

ANNONCER

Klassiske dage 2017

Malmo-Chamber Music Festival 2017