Wagner i Leipzig | Oper Leipzig 2017 Magasinet KLASSISK logo
Rued Langgaard Festival 2017
Magasinet KLASSISK logo

ARTIKLER (UDDRAG)

Et univers som skal kunne stå på egne ben | Interview Daniel Bjarnason

Daniel Bjarnason er klar med sin første opera, der er bygget over Susanne Biers filmsucces ‘Brødre’.

Talentpleje i badebyen | Interview Paavo Järvi

Den verdensberømte estiske dirigent Paavo Järvi vil give Estlands unge musikere en chance, de ellers ikke kan få.

»Jeg har noget at fortælle, men vil helst ikke« | Interview Allan Gravgaard Madsen

Hvis det var muligt, ville Allan Gravgaard Madsen stoppe med at komponere, men musikken bliver hele tiden ved med at pible frem.

Sovjetsolisten der fik et reality check | Interview Vadim Gluzman

Vadim Gluzman er et produkt af 80’ernes sovjetiske musikprogram. Et stjernedyrkende system, hvor alt handlede om priser og konkurrencer – og meget lidt om musik.

Efter New York – hvad nu? | Portræt af Alan Gilbert

KLASSISK tegner et portræt af New York Filharmonikernes afgående Maestro, der sammen med orkestret kommer forbi København til april.

Koncerthuset der næsten kæntrede | Reportage fra den nyåbnede Elbfilharmoni

Elbfilharmonien er smuk og overraskende, men akustikken er ikke på plads endnu. KLASSISK var med til åbningen af Tysklands nye spektakulære koncerthus.

Gulddrengen som falmede | Portræt af Niels Wilhelm Gade 200 år

Her i 200-året for Niels Wilhelm Gades fødsel spørger vi, hvem han egentlig var.

»Man klipper ikke i ‘Parsifal’, hvorfor så i Rossini?« | Interview Riccardo Muti

Riccardo Muti er blandt de sidste af den gamle maestroskole. Han holder arven fra Toscanini i hævd, afskyr at blive påduttet den autentiske bølges dogmer og finder sig ikke i nævenyttige operainstruktører. Citronen kunne godt presses mere, men Muti holder sig til nogle få toporkestre.

Her er Oslo størst i verden | Reportage fra Ultima 2016

Ultima-festivalen for samtidsmusik har udviklet sig til verdens største af sin art. Den foregår i Oslo, hvor musiklivet samarbejder om at gøre byen kendt for andet end fjeld og fjord. Det har også skaffet Ultima noget, som det klassiske musikliv ellers mangler: et ungt publikum.

Når violinsonaten er mørkerød | Interview Anne Sophie Andersen

Violinist og komponist Anne Sophie Andersen er synæstetiker. Hun oplever musik i farver og former og vil gerne lukke publikum ind i sin verden.

ANNONCER

Klassiske dage 2017

Mogens Dahl Koncertsal