Magasinet KLASSISK logo
Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

Sovjetsolisten der fik et reality check | Interview Vadim Gluzman

10/02-17
Sovjetsolisten der fik et reality check | Interview Vadim Gluzman | Magasinet KLASSISK

Vadim Gluzman er et produkt af 80’ernes sovjetiske musikprogram. Et stjernedyrkende system, hvor alt handlede om priser og konkurrencer – og meget lidt om musik.

Af Michael Bo

Vadim synes ikke, han har det let. Det har han sikkert heller ikke. Til gengæld har han udviklet en tør humor til ligesom at tage det værste.
Han boede i bådhuset ved kunstmuseet Louisiana i de dage, han spillede der i november. Jeg spørger, høfligt, søgende, indledende, til, om han har udsigt ud over Øresund. En isbryder i journalist-lingo.
»Nej«, siger han, men hov, det har han, protesterer Louisianas musikchef.
Vadim sukker.
»Ja-ja«, siger han.
»Måske. Hvis jeg står på tæer ude på badeværelset, har jeg måske«.

»Det handlede aldrig om, hvordan du spillede Schubert, men hvor mange priser du havde vundet for det – priser var det ultimative mål«
Vadim Gluzman

Han mener det ikke så alvorligt. Han lyder mere som en, der aldrig har følt, at han rigtig fortjente en udsigt over Øresund. Og at det egentlig er okay. At ting bare er, som de er.

Et slavisk livssyn
Han er israeler af nationalitet og bor halvdelen af året i Chicago, men tag ikke fejl: Vadim Gluzman er slav. Han blev født i Ukraine og studerede og boede i Riga i Letland. I 1990, så snart de kunne komme til det efter unionens sammenbrud, forlod han Sovjet med sine forældre, men hans livssyn er slavisk. Også hans mådelige forventninger til livet, bevidstheden om at der ikke findes sådan noget som en gratis frokost. I hvert fald er melankolien slavisk, galgenhumoren er snarere jødisk.
Gluzman er en af tidens store violinister, men der er intet flashy over ham. Pressen har gjort meget ud af, at han, den halv-flashy Vadim Repin og den totalt og uforbedreligt flashy Maxim Vengerov …


Gluzman live
- 2. og 3. marts spiller han Prokofievs 1. Violinkoncert og Ravels ‘Tzigane’ sammen med Odense Symfoniorkester og deres chefdirigent Alexander Vedernikov.
(Vadim Gluzman har meldt afbud)


MAGASINET KLASSISK NR. 44 | FEB. - APR. 2017 Magasinet KLASSISK nyheder Læs hele artiklen i
KLASSISK nr. 44

FLERE MAGASINARTIKLER

Den uheldige kosmopolit | Portræt Friedrich Kuhlau | Magasinet KLASSISK

Den uheldige kosmopolit | Portræt Friedrich Kuhlau

I samtiden var Friedrich Kuhlau en stor kanon i København, men han var livslangt udfordret af vanskelig økonomi og dårlige operatekster.

Interview: Alice Sara Ott<br>Væk fra det urørlige | Magasinet KLASSISK

Interview: Alice Sara Ott
Væk fra det urørlige

For pianisten Alice Sara Ott gælder det om at fjerne afstanden mellem sig selv, musikken hun opfører og sit publikum, fortæller hun i dette interview. »Vi lever ikke længere i en verden, hvor kunstneren blot kun kan være kunstner og have en aura af noget urørligt over sig«.

NYHEDER

På vinterferie med Beethoven-Ekspressen? | Magasinet KLASSISK nyhed

På vinterferie med Beethoven-Ekspressen?

Deutsche Bahn opkalder nye lyntog efter de store tyske komponister.

KONTAKT

Kontakt redaktionen | KLASSISK

Har du ris, ros eller spørgsmål - så kontakt os

Sende os en mail og du vil modtage svar via den e-mail du angiver.

ANMELDELSER

Saint-Saëns: Klaverkoncert nr. 3, Romain Decharmes (klaver), Malmö Symfoniorkester, dir. Marc Soustrot, Naxos 8.573477 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

En afdæmpet bryllupskage

En ny serie indspilninger af Saint-Saëns’ fem klaverkoncerter er undervejs fra Malmö.

ANNONCER

Trio Satie - Nytår på fransk 2018

Magasinet KLASSISK abonnement